Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 1021 ggr
parsley
3/22/18, 8:32 AM

Lundin - Naturlig färgning

Lina Sofia Lundin - Naturlig färgning

Lina Sofia Lundins experimenterade med naturlig färgning har sin utgångspunkt i det faktum att vår textil konsumtion innebär stor påverkan på miljön. Bomull odlas ofta med bekämpningsmedel och kräver mycket vatten.  Kemikalier används vid färgning och ibland behandlas tyger och färdiga plagg för att inte mögla under transport. Svarta tygper har störst miljöpåverkan, samtidigt som svart är en basfärg i mångas garderober. Viscose kräver kemikalier vid framställning. Lin har mindre miljöpåverkan, men kräver mycket arbete vid beredning. 

I boken har hon skrivit ner ett antal olika recept på hur man kan beta miljövänligt, dvs för- eller efterbehandla textil, i samband med färgning. Hon ger exempel på olika typer av lättillgängliga pigment. Man kan t ex använda "kompostmaterial" i form av avocadoskal eller avocadokärnor, skal från granatäpplen, morotsblast eller blötläggningsvatten från svarta bönor.  Har man tillgång till trädgård så kan man odla vejde och krapp. 

Boken är inspirerande, men själva färgningen kräver en del eget arbete. Man behöver ha tillgång till material att färga, en del redskap och lite plats, betning och givetvis pigment att använda. Till skillnad från en del andra böcker om växtfärning så bygger hennes recept på att man ska kunna vara i ett vanligt kök och använda redskap som många har tillgängliga. I en del av recepten så ska det som färgas ligga länge i färgbadet. Jag har inte provat några av recepten i praktiken. Tidigare jag jag testat gurkmeja och den färgen har hållit sig i flera år, trots att den enligt boken lätt bleknar och spad från svarta bönor, som tappade färg väldigt snabbt. Där använde jag dock ett annat recept. 

Naturlig färgning : mat och kläder i ett kretslopp (inbunden) 
Länk till Bokus, med mer information om boken. Den finns även hos andra återförsäljare och kan finnas på bibliotek.  
https://www.bokus.com/bok/9789127151031/naturlig-fargning-mat-och-klader-i-ett-kretslopp/

Annons:
parsley
3/22/18, 8:33 AM
#1

Information om boken hämtat från Bokus hemsida och länken i trådstart

Format

Inbunden

Språk

Svenska

Antal sidor

128

Utgivningsdatum

2017-03-27

Upplaga

11

Förlag

Natur & Kultur Allmänlitteratur

Medarbetare

Lundin, Lina Sofia (foto)

Dimensioner

235 x 187 x 18 mm

Vikt

579 g

SAB

Pjba

ISBN

9789127151031

Upp till toppen
Annons: