Annons:
Etikettallmänt
Läst 1737 ggr
parsley
2018-03-16 19:02

Döda, vita människors kläder

Kajsa Ekis-Ekman redogör för vad som händer med de kläder vi skänker bort och lämnar till olika välgörenhetsinrättningar. Kläder som säljs i Afrika har slagit ut den afrikanska textilindustrin och de kallas döda, vita människor kläder. 

https://www.metro.se/artikel/kajsa-ekis-ekman-afrika-vill-inte-ha-döda-vita-människors-kläder

Annons:
Pyttelite
2018-03-16 19:07
#1

Det är inte alltid att goda tankar leder till ett gott resultat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


tlover
2018-03-16 19:34
#2

Intressant. Därför försöker jag mest ge hjälp via "hjälp till självhjälp" och wateraid.

Skulle jag ha mer pengar skulle jag nog också satsa på microlån, det som wateraid hjälper till stor del kvinnor och därmed också barn

l'm back

MonicaLagerquist
2018-03-16 19:34
#3

#1+1

Stolt ägare till fem La permer

Sindri
2018-03-16 19:41
#4

Röda Korset slutade för flera år sedan att skänka kläder och andra förnödenheter till andra länder. De satsar på att handla på plats så mycket som går för att stödja lokal industri och handel.

Förstår inte heller att folk skänker så mycket till de företagen som lämnar de vita säckarna i brevlådan. Det står inget på dem att kläderna skänks och det gör de inte heller - de säljs i  bl a olika öststater.

Eda
2018-03-17 09:19
#5

Många har olika synpunkter på om man skall ge pengar eller inte till tiggande romer, (själv ger jag för jag tror inte att det får det bättre om de inte får några pengar) men i viket fall som helst varför inte ge de som sitter i kylan alldeles för dåligt klädda varma kläder, vantar, filtar och skor?
Eftersom jag i min ålder slutat tälta  för länge sedan lämnade jag min sovsäck som jag hade i källaren till en tacksam tiggare samt lite kläder som min man tröttnat på samt en gammal resväska för att kunna förvara prylarna.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Sindri
2018-03-17 11:43
#6

Hade de kvar sakerna dagen efter? Jag har tänkt på att ge saker, men undrar om inte "bossen" tar hand om och säljer det som går att sälja? De där människorna verkar vara livegna.

Annons:
Eda
2018-03-17 12:23
#7

Jag tror att det är väldigt olika för olika romer. Att alla har en boss över sig tror jag inte stämmer. Den man som jag brukar ge kläder sitter utanför vår matvarubutik och honom ser jag använda det jag gett honom.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Linapina
2018-03-28 16:01
#8

Jag har skänkt till Frälsningsarmén också som delar ut lokalt. Särskilt vinterkläder och skor.

Pyttelite
2018-07-06 10:40
#9

Mycket viktigt inlägg med tanke på vår svenska solidaritet - aktualiserar detta på nytt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Sjuttan
2018-07-14 22:56
#10

Usch så allting kan bli fel. Jag lämnar till kyrkornas secondhandbutik, det säljs väl i Sverige hoppas jag. Minns att jag även gett några plagg till en tiggande kvinna. Men vet ju inte om någon tog sakerna från henne. I vilket fall skulle jag nog inte avstå från att ge om jag inte visste säkert.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Tant Grön
2018-07-15 18:41
#11

I Borås får tiggarna kläder av Emmaus. Annars kan man ju försöka fråga om de behöver något. En del tar väl hem till sina barn/släktingar också.

Upp till toppen
Annons: