Annons:
Etikettkläder-mm-funktionsnedsatta
Läst 1079 ggr
Eda
3/9/18, 4:48 PM

Kofta och tröja i rätstickning

Dessa plagg är i rätstickning och mycket enkla att utföra. Alla delar består av fyrkantiga bitar. Både när det gäller kofta eller tröja har jag valt att inte snedda av för axlarna eller ringa ut vid halsen. Detta beroende på att jag vill göra modellen så enkel som möjligt för att icke stickvana skall klara av stickningen utan att behöva följa ett mönster. (Om man så önskar kan man vid monteringen sy en sneddad söm över axlarna för bättre passform)

**Stickningstips vid demenssjukdom:
**Om hjälp kan ges med maskantal, uppläggning, avmaskning, montering och eventuell utsmyckning tror jag många stickkunniga med demenssjukdom kan klara av stickningen för kofta eller tröja. (Min demenssjuka mamma stickade t.ex. Röda Korsets babyfiltar i rätstickning ända upp i 90-årsåldern, vilket hon hade stort utbyte av.)

Tröjan: Om personen kan dra plagget över huvudet kan man naturligtvis sticka fram- och bakstycket lika. Vad som dessutom är bra med plagg som är lika fram och bak är att man inte behöver hålla reda på vilket som är fram- eller baksida. (På min mammas äldreboende hade hon ofta kläderna bak och fram!)

Tröja knäppt på ryggen kan vara tillämpligt om personen som skall ha tröjan har smärta i leder och muskler och svårt att trä i armarna i sidled samt för personer med demenssjukdom som inte vill sätta på sig plagg som träs över huvudet eller som tar av sig plagg också när de inte skall det. Då är det bättre om tröjan kan öppnas i ryggen och förses med blixtlås. Den person som assisterar vid påklädningen drar alltså på plagget framifrån, enligt bilden. 

…………………………………………………………………………………………..

**Koftan:
**Stickas lika som tröjan men med öppningen fram.

.

.

Förslag på hopknäppning: Med blixtlås eller enkel hopknäppning med hällor virkade med luftmaskor.

Om man så vill kan man dekorera koftan och tröjan med virkade blommor och blad.

BESKRIVNING PÅ PLAGGEN, se: Kofta samt tröja med öppningsbar rygg i rätstickning

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: