Annons:
Etikettkläder-mm-funktionsnedsatta
Läst 1005 ggr
Eda
3/9/18, 2:45 PM

Kläder mm för funktionsnedsatta

Som ni kanske sett finns det nu en ny grupp i Textilhantverk iFokus: Kläder mm för funktionsnedsatta

Vad som finns i mönsterväg i Sverige när det gäller att sy kläder för personer med rörelsenedsättning är begränsat. Fashion Freaks https://fashionfreaks.se/ har grundmönster som går att skriva ut på datorn, syinstruktioner, beskrivningar hur du anpassar färdigsydda kläder och mycket annat – allt för att passa rullstolsanvändare.

Behovet tror jag är rätt stort då dessa kläder ofta är dyra eftersom konkurrensen är liten med få butiker.
Lite statistik: 130 000 använder rullstol i Sverige, 560 00 över 16 år har en rörelsenedsättning.

Jag tänkte att alla som har något mönster på sydda, stickade, virkade eller påtade plagg i denna kategori kunde skriva om det på denna grupp. Förutom plagg skulle också väskor och kassar t.ex. sådana som passar för rullstolsburna kunna höra hit.

Lite exempel:
För rullstolsburna gäller t.ex. att byxor skall vara bekväma och vara längre bak än vanliga byxor.
För personer med nedsatt handfunktion och för personer med nedsatt syn gäller att plagg skall vara lättknäppta.
För personer med inkontinens kunde t.ex. olika överdrag samt byxor med plats för inkontinensskydd vara med.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: