Annons:
Etikettallmänt
Läst 1732 ggr
blåbärspajen
1/21/18, 1:10 PM

hjälp med symaskin

Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig med min symaskin?

Vad är felet om maskinen stannar och det låter väldigt högt? När jag försöker snurra på den runda knappen till höger för att få upp nålen så är det extremt segt och går knappt att rubba?

Är nybörjare på att sy på maskin..

Annons:
Kaktusar
1/21/18, 1:16 PM
#1

Hejsan!

Det där problemet känner jag igen. Det är inte så att undertråden har fastnat? 

Jag minns inte hur jag löste det där än att ändra kanske trådstyrkan på maskinen (satt och ändrade allt genom att följa instruktionsboken, så minns inte vad som hjälpte)

Torparmor
1/21/18, 1:23 PM
#2

Tråden har troligen fastnat runt spolen.  Börja med att öppna och ta bort spolen. Rensa sedan bort alla trådrester, var noggrann. Sätt tillbaka spolen dra upp undertråden och håll i den så inte trådänden följer med ner. Testa att sy lite och se vad som händer.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

blåbärspajen
1/22/18, 4:06 PM
#3

jag har testat det men när jag tar ut undertråden så verkar den inte ha fastnat.. 

förstår ingenting..

blåbärspajen
1/22/18, 4:07 PM
#4

Men sen undrar jag hur trådarna ska ligga vid pressarfoten, kan dom gå över pressarfoten eller ska dom ligga under?

parsley
1/22/18, 6:51 PM
#5

Jag brukar dra trådarna rakt bakåt innan jag fäller ner pressarfoten och börjar sy. Har du någon instruktionsbok till symaskinen? Kolla på YouTube om det finns någon instruktionsfilm du kan titta på.  Testa att söka på symaskinens namn.

Torparmor
1/22/18, 8:23 PM
#6

Vad har du för symaskin, det fungerar mycket olika. På min Elna trasslar sig tråden runt "lådan" som spolen ligger i. Tråden på spolen har normalt gått av när jag får upp nålen


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
blåbärspajen
1/22/18, 9:12 PM
#7

#5 Drar du dom över eller under pressarfoten då?

blåbärspajen
1/22/18, 9:13 PM
#8

#7 Jag har en Yamata.. väldigt gammal

Torparmor
1/22/18, 10:10 PM
#9

Spolen ligger i skytteln och jag drar tråden i en skåra som sitter i bakkanten av skyttel och sen framåt. Maskinen är väldigt känslig så jag måste hämta upp tråden och hålla i den innan jag tar de första stygnen. Gör jag inte det har jag normalt ett stort trassel av tråd runt skytteln


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

parsley
1/23/18, 8:17 AM
#10

Den här filmen är en reklamfilm för en ny Singer. Maskinen säljs bl a hos LIDL med jämna mellanrum. De flesta symaskiner är förhållandevis lika. Kan man sy på en, så kan man sy på många andra maskiner. De grundläggande momenten är de samma och man trär på ungefär samma sätt. Jag tycker den här filmen är relativt pedagogisk.  Det syns hur man ska göra.  Bortse från reklamen om hur fantastisk just den Singermaskinen är. Jag har inte lyckats hitta någon lika tydlig film för Yamata.   https://www.youtube.com/watch?v=erP7Uj5BT7g

parsley
1/23/18, 8:25 AM
#11

En instruktionsbok för en Yamata-symaskin, på engelska eller franska. Någon svensk har jag inte lyckats hitta.

https://manuall.co.uk/yamata-fy760-sewing-machine/

parsley
1/23/18, 8:31 AM
#12

# 4 Jag skulle säga att trådarna drar under pressarfoten. Ta trådarna i handen och dra dem bakåt, dvs från dig och fäll ner pressarfoten. Håll trådarna sträckta tills du sytt ett par centimeter.

parsley
1/23/18, 8:35 AM
#13

En bruksanvisning på svenska till en hushållsymaskin från Husqvarna. De flesta symaskiner är som sagt väldigt lika. Den här har liggande undertråd. Många maskiner har undertråden stående.  https://manuall.se/husqvarna-viking-emerald-118-symaskin/

Om du söker på Husqvarna Emerald på YouTube så hittar du filmer liknande den filmen om Singer som jag tipsat om tidigare.

Annons:
blåbärspajen
1/23/18, 12:02 PM
#14

#10 tack det var en väldigt bra video, ska kolla spänningen på undertrådens spole.. kanske där felet är för jag har trätt allting rätt.

blåbärspajen
1/23/18, 12:03 PM
#15

#10 förresten visste inte att dom hade symaskiner på Lidl, är Singer bra?

parsley
1/23/18, 1:17 PM
#16

# 15 LIDL har symaskiner ibland. Jag tror inte de har just nu, eftersom de säljer vissa varor vissa veckor. Kolla deras hemsida. De brukar ha reklamblad för 2 veckor framåt tillgängliga. Jag har köpt en symaskin därifrån och sytt lite grand på den. Hittills känns den helt ok, men den är inte lika rolig att sy på som de gamla symaskinerna från 60-talet som jag hittills använt och den har inte samma kvalitet som de maskinerna. Ibland säger man att de gamla symaskinerna är outslitliga och det är rätt häftigt att kunna plocka fram en grej som har nästan 60 år på nacken och använda den. Jag har valt att köpa en nytillverkad maskin, eftersom det har blivit allt svårare att hitta någon som kan utföra service på de gamla maskinerna. LIDL har relativt lång garanti på sina symaskiner och det skulle kännas väldigt sorgligt att tvingas skrota en symaskin som följt en genom hela livet.

Upp till toppen
Annons: