Annons:
Etikettnytt-noterad-uppdaterat
Läst 2948 ggr
parsley
2018-01-19 11:59

Dyrare att handla från Wish

Enligt uppgift kommer det att bli dyrare att handla från Wish och andra asiatiska lågprissajter. I dagsläget kommer de ca 120.000 försändelser till Sverige varje dag från Kina. På mindre försändelser har köparen endast betalt en låg frakkostnad till säljaren. I fortsättningen ska varje försändelse momsdeklareras och det kommer att tas ut en adminstrativ avgift på 125 kr per försändelse. Tidigare har försändelser till ett värde mindre än 22 euro varit moms- och tullfria. När förändringarna kommer att börja gälla är inte klart. Postnord ska lämna en rapport 1 mars.

När det gäller handarbetsrelaterat till finns det t ex stickor, virknålar, sybehör och lapptäckstyger på Wish. Det finns även garn, men eftersom fraktkostnaden vanligtvis räknas per nystan, så tror jag inte det är så många som köpt garn därifrån.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/beskedet-ska-bli-dyrare-handla-pa-wish/

Annons:
Farwuq
2018-01-19 12:11
#1

Fy vilket svineri.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Herveaux
2018-01-19 12:27
#2

Tycker det låter som en positiv förändring. 

I den här tråden finns mer att läsa:

https://foretagande.ifokus.se/discussions/5a61cf2f8e0e7451db00758d-paket-fran-kina-blir-betydligt-dyrare


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Carrosh
2018-01-19 13:43
#3

#2 Hur är den positiv? Folk kommer sluta handla på Wish. Folk kommer inte handla mer här, för det kostar fortfarande 10x mer att handla här pga moms osv. Folk kommer lägga sina pengar på annat istället.

Tycker bara det är sniket av Postnord - de kan ju inte ens hantera den post de ska dela ut. Trasiga försändelser, försändelser som inte ens kommer fram eller räkningar som kommer fram efter att de ska vara betalda osv.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Farwuq
2018-01-19 14:34
#4

Jag tänker inte handla sakerna här, jag tänker inte göda överpriserna här.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Herveaux
2018-01-19 18:53
#5

#3 I länken i mitt förra inlägg står det både i TS och senare i tlovers inlägg flera argument för varför jag tycker det är positivt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Carrosh
2018-01-21 10:53
#6

#5 Sorry, missade det!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Jennicas
2018-01-27 14:18
#7

Det blir också OTROLIGT mycket onödigt förpackningsmaterial i plast för alla dessa små försändelser. Mycket negativt för miljö och ökad plastförbrukning…

Farwuq
2018-01-28 09:36
#8

Det är inte mer i de försändelserna än i de du köper på postorder lokalt.
Sen, så brukar jag källsortera flitigt och se till att allt hamnar där det ska.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

parsley
2018-02-09 09:02
#9

Posten och Tullverket är inte överens i frågan. Jag undrar frågan kommer att utveckla sig. Någon som vet eller har några idéer?

https://www.nordichardware.se/nyheter/tullverket-och-postnord-inte-overens-kring-extraavgift-pa-kina-paket.html

Farwuq
2018-02-13 06:37
#10

Jag hoppas på att allt förblir som det är.
Jag handlar en del med Kina och tänker inte betala hutlösa avgifter för att posten ska gynnas.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mortiscia
2018-02-13 08:25
#11

Det kommer aldrig att kunna genomföras, man får inte diskriminera ett specifikt företag på det sättet, de lär ju bli stämda också isf. Rent praktiskt blir det också nästan omöjligt eftersom man antagligen måste kontrollera varje paket manuellt. Även om man programmerar avläsarna till att känna igen loggan så kan Wish  enkelt bara ta bort den. Enda alternativet är att införa en särskild avgift för alla paket från Kina, och det lär de heller inte få igenom.

Herveaux
2018-02-13 08:42
#12

#11 Om du läser artikeln i #0 så ser du att det inte enbart handlar om Wish utan om alla försändelser som beställs från ett land utanför EU.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Mortiscia
2018-02-13 08:50
#13

Jag har läst andra artiklar också, först diskuterades bara Wish. Problemet är lättlöst: företagen kan skicka via ett EU-land istället. Jag kommer då aldrig att börja handla mer svenskt/lokalt bara för att de tar ut en avgift, det lönar sig ofta ändå att beställa.

Annons:
Herveaux
2018-02-13 08:58
#14

#13 Precis, problemet är enkelt löst, så vad klagar folk på?😃
Edit: ..fast om Wish skulle börja skicka från ett EU-land skulle Wish behöva höja priserna då det skulle bli Wish som får stå för tull och moms (istället för slutkunden) när varorna anländer till EU, så den lösningen skulle nog inte snåljåpar gilla heller. Fortsatt moms och tullfusk verkar då vara att föredra. 
Skit i om svenska staten förlorar miljardbelopp, bara jag slipper betala lite mer för mitt Kina-skräp. *ironi*

Det är ju också så att om fler skulle börja köpa svenskt eller lokalt så skulle handlarna kunna sänka priserna (då dom kan göra större inköp).


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Farwuq
2018-02-13 10:34
#15

#14 Det där sista tror jag inte på.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JMW
2018-02-13 10:48
#16

Jag förstår faktiskt inte hur posten kan lägga moms på det jag köpt från t ex Wish. De vet ju inte hur mycket varan kostat och kan då inte heller räkna ut momsen.

Jag tror inte heller på att handlarna någonsin sänker några priser. 

Jag fick härom veckan en försändelse som jag köpt på Wish men den kom från Belgien tror jag det var. Jag fick hämta ut den på Konsum. Det har aldrig hänt förut.

Herveaux
2018-02-13 12:57
#17

#16 Jodå, PostNord vet hur mycket din vara kostade.
_
"Det är för det mesta företaget som transporterar din vara (Postnord eller ett kurirföretag) som gör din tulldeklaration och som tar ut momsen åt dig.
Som underlag för det använder de fakturor och andra handlingar som följer med ditt paket. Sedan tar företaget som transporterar paketet ut en administrationsavgift av dig för det jobbet."_
http://www.tullverket.se/allmantomatthandlapanatet.4.792224361590183a4d31073.html


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JMW
2018-02-13 18:00
#18

#17 Nja, det jag köpt från Wish har endast varan i ett kuvert. Det följer inte med några fakturor eller andra handlingar.

parsley
2018-02-13 18:15
#19

#18 Kan inte Posten / Tullen lägga på en schablonavgift om varuvärde saknas eller helt enkelt skicka tillbaks varan till säljaren?

På småförsändelser så blir adminstrationsavgiften hög i förhållande till varuvärdet. Den kanske hamnar på 100-200 kr beroende på distributör och handlar man småsaker så står inte den avgiften i proportion till varans värde. Tull och moms står för en mindre del av kostnadsökningen och flyttar Wish och andra aktörer sin verksamhet eller delar av den till EU, så borde det finnas stordriftsfördelar när det gäller administration av tull och moms.  

Jag vet inte hur tull- och momsregler hanteras i resten av EU. Är det bara den svenska tullen och Postnord som reagerar eller har andra länder liknande scenarion?

Farwuq
2018-02-14 10:37
#20

Postnord är en parasit, de har inget med mina paket att göra mer än leverera dem. Det jag köper på e-bay är enkla saker som oftast inte ens finns att köpa inrikes.
Jag tänker inte göda dem.
😡
/en urförbannad Farwuq

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Herveaux
2018-02-14 10:40
#21

#20 Då får du väl börja tulldeklarera själv och välja en annan kurir.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Farwuq
2018-02-14 11:00
#22

Betala tull för en vara som kostar under 100,-, nä det köper jag inte; jag ska inte betala avgifter som vida överskrider varans värde.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Herveaux
2018-02-14 11:02
#23

#22 Det får dom flesta av oss göra när vi beställer saker från länder utanför EU så varför ska det inte gälla paket från Kina…?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

parsley
2018-02-16 17:28
#24

En avgift om minst 75 kr på försändelser som kommer utanför EU kommer att införas fr om 1 mars.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/kundernas-ilska-mot-postnords-nya-avgift/

Farwuq
2018-02-18 10:19
#25

Ilska? Snarast rasande.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2018-02-18 10:22
#26

Som tur är finns det billiga varor från EU-länder.
Man hoppas att EU reagerar mot denna pålaga och att Postnord får backa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Herveaux
2018-02-18 11:12
#27

#26 Det är ju folk i regeringen som tryckt på Tullverket att reglerna ska följas även för Kina-paketen och sen har dom i sin tur tryckt på PostNord. 

Varför skulle andra EU-länder bry sig när dom själva har liknande importregler när det gäller inköp från länder utanför EU…?🥵
Det här är inget nytt, egentligen ska ni som köper från tex Kina se till att tull och svensk moms betalas, men eftersom fusket ser ut som det gör hamnar det nu på PostNords bord att se till att det betalas.

Reglerna har alltid funnits men det är nu det tas hårdare tag mot fusket.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
parsley
2018-03-30 20:05
#28

Att betala moms (eller möjligen administrationsavgift) på försändelser från länder utanför EU verkar inte vara så populärt. Ungefär hälften av de som aviserats har inte betalt.

https://www.metro.se/artikel/postnord-endast-hälften-har-betalat-momsen-på-billiga-paket

Farwuq
2018-04-01 10:40
#29

Postnord kan sitta där med sin långa näsa, det finns andra vägar in i landet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

parsley
2018-04-03 20:07
#30

Det verkar som vissa säljare hos AliBaba eller AliExpress slutar skicka till Sverige, då man inte vill riskera att få varorna i retur.

http://www.ehandel.se/Alibabas-saljare-slutar-att-skeppa-till-Sverige,12075.html

Farwuq
2018-04-05 11:06
#31

De finner nog en väg runt problemet.
EU är stort och man kan nog "mellanlanda" på något lämpligt ställe.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2018-04-10 11:19
#33

Man får se till att handla inom EU.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

parsley
2018-04-10 12:59
#34

# 33 Det kan absolut vara en bra idé att handla inom EU, fast det kommer bli svårare när England lämnar EU nästa år. En del säljare kommer inte vara tillgängliga då. Det beror nog lite på  vad man är ute efter att köpa. Ser man till det textila området så har man t ex kunnat hitta en del tillbehör och annat på  ebay.uk. Det finns även en del garnproducenter inom UK som har intressanta garner, t ex shetlandsgarner och en del firmor med broderier.

Annons:
Farwuq
2018-04-10 17:17
#35

Man får leta vidare i Tyskland, Polen och Frankrike.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: