Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 806 ggr
parsley
11/27/17, 8:00 AM

Maja Karlsson - Sticka svenska mönster

Maja Karlsson - Sticka svenska mönster

Boken innehåller ca 20 beskrivningar till bl a mönsterstickade koftor i 40-talsstil, tröjor, cape, vantar, strumpor och halsvärmare. Beskrivningarna är inspirerade av äldre, svenska stickmönster, både traditionella landskapsmönster och modestickat från 1940-talet. De kräver en del stickvana, eftersom de är stickade i flerfärgsstickning och dessutom kräver en del mönster- eller diagramläsning under tiden.

Jag har stickat ett par vantar från boken och de har kommit att bli en favoritvante, som jag kommer att sticka igen när de blivit utslitna, men jag fick inte 56 maskor att gå jämnt upp med en mönsterrapport på 9 maskor. 😮Dessutom valde jag att sticka färre maskor i mudden för att få bättre passform på vanten.

Förutom de färdiga beskrivningarna så innehåller boken ett antal provlappar med olika mönster i flerfärgsstickning som man kan använda om man vill göra egna mönster och kanske formge en egen mönsterstickad vante eller lägga in en bård på en tröja. Jag har köpt boken, mycket för den här mönstersamlingen. Är man intresserad av retrostickat så kan den också vara värd att kolla upp. 

Sticka svenska mönster : 20 modeller med 40 traditionella mönster på nytt sätt (inbunden)

Länk till Bokus med mer information om boken. Den finns också på andra köpställen och kan finnas på bibliotek. 

https://www.bokus.com/bok/9789174245196/sticka-svenska-monster-20-modeller-med-40-traditionella-monster-pa-nytt-satt/

Fakta om boken från Bokus hemsida

Format

Inbunden

Språk

Svenska

Antal sidor

159

Utgivningsdatum

2016-10-18

Förlag

Bonnier Fakta

Medarbetare

Kimbell, Katy (form) / Rosenlöf, Maria (foto)

Dimensioner

267 x 200 x 20 mm

Vikt

782 g

SAB

Qccaa

ISBN

9789174245196

Annons:
Upp till toppen
Annons: