Annons:
Etikettsömnad
Läst 1382 ggr
[SonjaG]
2017-10-22 17:03

för långa ärmar

En nyinköpt jacka har lite för långa ärmar. Hur kan jag lägga upp dem utan att förstöra tyget? Finns det ngt form av dubbelhäftande band eller dyligt som skulle funka?

Det känns som om tyget är lite känsligt att sy i, det är tunt och stygnen kanske släpper och tyget går sönder.

Tacksam för tips.

Annons:
Sindri
2017-10-22 17:49
#1

Fota den så är det lättare att se och komma med förslag.

Pyttelite
2017-10-22 18:44
#2

Det finns Fållfix - använder liknande då jag lägger upp byxor.

https://www.hemtex.se/article/fallfix


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[SonjaG]
2017-10-22 19:06
#3

Tja, inte mycket att fota. Det är en vanlig jacka med för långa ärmar. Vilket ska jag fota?

[SonjaG]
2017-10-22 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är en bild om den är till någon hjälp.

[SonjaG]
2017-10-22 19:14
#5
[SonjaG]
2017-10-22 20:46
#6

Tror ni att Fållfix skulle funka på min jacka? Det är Polyamid, står inuti jackan.

Annons:
Pyttelite
2017-10-22 20:50
#7

Finns det ngn strykjärnssymbol?

Om strykjärnet är överkorsat försök inte ens risken är att du bränner tyget.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2017-10-22 21:03
#8

Silvertejp? ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
2017-10-22 21:34
#9

Jo det finns en sån symbol och den är överkorsad!!! Fäster inte fållfix utan strykjärn och värme? Vad är silvertejp? Är det dubbelklistrande.

Pyttelite
2017-10-22 21:41
#10

#9 Nej, jag tror att du måste värma fållfix för att det ska Fästa. Använd inget strykjärn för du kommer att ångra dig!!

Silvertejp är inte dubbelhäftande men det finns en sådan på Biltema (dubbelhäftande alltså) du kan kanske prova att köpa en sådan.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Ovrigt/Dubbelhaftande-tejp-2000017572/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2017-10-22 21:41
#11

Nej det är det inte men sitter himla bra. Hur det funkar i tvätt vet jag inte däremot.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2017-10-22 23:47
#12

Hur mycket för långa är ärmarna? Det ser ut som om ärmslutet bara är det där bandet som är fastsytt.
Jag skulle klippt bort så mycket som behövs och sytt fast ett nytt band nertill som det är gjort nu.
Du bör vara någorlunda sykunnig för att fixa detta. Tror tyvärr inte på något annat.
Det går nog inte att bara fålla upp eftersom fållbandet är bra mycket kortare i omkrets än vad själva tyget är ett par centimeter upp.

[SonjaG]
2017-10-23 09:40
#13

Det är rätt som du skriver, Sindri. Det blir kortare omkrets och det blir inte snyggt. Bandet är ngt slags resår, inte mycket men lite grand. Och av den anledningen går det inte bara att vika upp ärmen utåt, en praktisk lösning annars.

Ärmen är ca 3 cm för lång. Jo, lite sykunnig är jag men detta kommer ju att synas väldigt väl om det inte blir bra. Och klippt är klippt, går inte att ångra eller ändra i det läget. Vet faktiskt inte hur jag ska göra

Får väl skaffa en annan jacka!

Annons:
Sindri
2017-10-23 12:34
#14

Är det bara resåren som "håller in" ärmen där nere? I så fall blir det bättre om du tar bort den. Då kan du sy på ett vanligt band och fålla upp. Alt. klipper du av ett par cm och syr på ett nytt lite elastiskt band om ärmen känns för vid.

Å andra sidan; 3 cm är inte så mycket. När du använt jackan ett tag så kommer ärmen att bli lite veckig och dra upp sig, det kommer nog inte att se så konstigt ut.
Har du en tjockare tröja under kommer ärmen också att se kortare ut.

[SonjaG]
2017-10-23 12:50
#15

Ja, det är sant att den antagligen veckar sig. Kanske ska använda den ett tag innan jag beslutar.
Om man klipper i sådana material där det är vadd inuti, kan det inte tränga ut då?

parsley
2017-10-23 15:00
#16

Jag har en jacka i liknande modell. Först provade jag att vika upp ärmen inåt. Den blev kortare, men resåren satt åt lite grand runt handleden, så jag tyckte inte det var så bekvämt.  Du kanske kan testa att vika in ärmen. Känns det bra, så fäst uppviket med några stygn på insidan. 

Jag provade att vika upp ärmen och det kändes så där. 

I mitt tredje försök provade jag att sätta en reflex av typen slapwrap, dvs ett stelt reflexband som man fäster runt t ex armen, runt handleden. När reflexen var på plats så puffade jag upp jackärmen så den rynkade sig lite grand ovanför reflexen. Så vill du inte sy och kan med den här typen av reflexer (alla gillar dem inte) så kanske det kan vara ett alternativ.  https://www.apotea.se/slapwrap-reflex-vit

[SonjaG]
2017-10-23 16:16
#17

Ja, precis så gjorde jag, vek inåt och fäste på flera ställen. Men det funkade inte så bra eftersom stygnen släppte efter ett tag.

Nu har jag gjort så att jag sytt in den där resåren i nederkanten en liten bit, snävat åt om ni förstår. Det blev ganska bra och det syns inte. Jag sydde på innersömmen och inte så mycket. Nu glider inte ärmen ner över handen, men den veckar ju upp sej och ser lite påsig ut. Fast det kanske ändras med tiden, som Sindri skrev.

Jag måste tacka er alla för tipsen. Man får igång fantasin när man får lite tips, och det är värdefullt.

Upp till toppen
Annons: