Annons:
Etikettallmänt
Läst 399 ggr
[SonjaG]
10/9/17, 8:24 PM

Laga hål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag upptäckte ett hål på makens ärm. Det är en rätt snygg öppen tröja som det är lite synd att kassera. 

Jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska göra för att få det snyggt, så osynligt som möjligt.

Ska jag bara "stoppa"? Ungefär som när man stoppar strumpor eller finns det ngt annat bra sätt att laga. Jag vet inte hur skadan uppkommit om han fastnat nånstans med ärmen. Eller om det är objudna husdjur! Hålet är ungefär ½dm långt.

Jag läste på nån sida om "laglappar" vad är det, ska man sätta dem på baksidan? Bifogar en bild på hålet om det är till nån hjälp.

Annons:
Niklas
10/9/17, 8:46 PM
#1

Vad är det för material?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[SonjaG]
10/9/17, 9:00 PM
#2

Det var en svårläst etikett.

50% acrylic, 50% lana merno tycker jag det står. Blekt och skrynklig.

[SonjaG]
10/9/17, 9:02 PM
#3

Har jag lagt frågan på fel ställe? Vet inte riktigt var den passar.

Niklas
10/10/17, 8:33 AM
#4

Det står nog merino och då är det akryl och merinoull. Jag skulle nog prova att limma en lapp på insidan. Det lär inte bli perfekt men i alla fall inte hål. Du skulle kunna fråga på Husmorstips iFokus eller Stickning iFokus. Där kan finnas någon som vet bättre sätt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[SonjaG]
10/10/17, 9:28 AM
#5

Tack. Jag ska lägga in den där.

Tant Grön
10/10/17, 11:05 AM
#6

Jag skulle försöka få tag i sytråd i exakt samma färg och sy igen hålet. Se till att få tag i maskorna så dom inte fortsätter att repa upp. Sy från ovansidan så det blir så snyggt som möjligt. Försöka så att inte tråden syns på ovansidan, dra tråden mellan garnet, om du förstår hur jag menar. Se till så att alla lösa ändar kommer på undersidan.

Menar att man skall sy för hand, inte på maskin.

Annons:
Choklad
10/10/17, 11:37 AM
#7

Jag brukar göra som då man stoppar strumpor. 

Först har jag ett garn i samma grovlek som plagget är stickat i, sedan syr jag långstygn runtom hålet, och håller hålet så det inte är för stort och inte för litet och väver trådar fram och tillbaka så det täcker hålet. Sedan syr jag på motsatta sidan på samma sida, så det blir ett rutnät över hålet, det bör vara tätt. Detta gör jag på rätsidan, och sy så jämnt som möjligt 

Vill man inte att det ska synas att det är lagat, syr jag med sytråd i samma färg och på  avigan, bara sy fram och tillbaka över kanterna så det dras ihop så snyggt som möjligt som # 6 skriver.

U R us

[SonjaG]
10/10/17, 4:04 PM
#8

Idag var jag i tygaffären och hittade vanligt stoppgarn i riktigt bra färg. Jag ska prova det med ngt av era förslag.

Jag ser nu att det är på insidan av ärmen, så laglappar går ju inte.

Om jag använder Choklads tips med sytråd, blir det inte för tunt då?

Tant Grön
10/10/17, 7:43 PM
#9

Lagar man med sytråd  så blir det en ganska osynlig lagning.

Upp till toppen
Annons: