Annons:
Etikettallmänt
Läst 1043 ggr
parsley
2017-10-05 12:58

80 miljoner kilo kläder bränns

80 miljoner kilo kläder bränns varje år i Sverige. En genomsnittlig svensk kasserar 8 kilo kläder per år och klädkonsumtionen har ökat med 40 % sedan 2015 enligt SVT Öst (är den siffran verkligen rimlig?). Regeringen kommer anslå budgetmedel för att förbättra möjligheterna till att återvinna kläder.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/80-miljoner-kilo-klader-eldas-upp-varje-ar

Jag tror att många "snyggplagg" till dam har relativt kort livslängd, t ex tunnare tunikor och toppar som det lätt blir revor i. Jackor och byxor kan ha dåliga blixtlås som lätt går sönder och ett plagg med trasigt blixtlås kasseras, då många inte klarar att byta blixtlås på egen hand och det är dyrt att lämna in till någon som kan göra det. 

I en enkät i anslutning till artikeln uppger de flesta att de skänker begagnade kläder till välgörenhet och jag antar att välgörenhetsorganisationerna kasserar en hel del av det som skänks.  Dessutom upplever jag att flera av välgörenhetsloppisarna har höjt priserna de senaste åren. Blir prisskillnaden jämfört med att köpa nytt för liten, så tror jag många väljer att köpa nytt istället. 

75 % skänker begagande kläder till välgörenhet, 20  % slänger, 2 % säljer ocn 2 % syr om.

Annons:
Maria
2017-10-05 13:36
#1

Skrämmande.

Jag själv har ganska magert med kläder i jämförelse.

Jag köper gärna kvalitet och har kläderna i många år. Ibland kan jag hitta något på loppis och de få kläder jag eventuellt gör mig av med så lämnar jag in till välgörenhet.

Jag köper aldrig kläder av syntet. Jag älskar bomull och gärna Gudrun Sjödéns kläder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-10-05 14:11
#2

Jag bär saker tills de faller sönder 😃

Men när kvalitén sjunkit för mycket att ha det "på stan" har jag det hemma på gården istället. Kläder som tjänar på att lagas (tex jeans) lagas dessutom

l'm back

Dioramabyggare
2017-10-08 10:14
#3

När mina byxor blivit slitna lagar jag de, och jag byter söndriga blixtlås på mina jackor hellre än att slänga jackorna eller lämna in de för blixtlåsbyte (jag har nästan nött upp ett spår i golvet i stadens tygaffär😉).

Upp till toppen
Annons: