Annons:
Etikettnytt-noterad-uppdaterat
Läst 401 ggr
parsley
2017-09-19 16:52

Nya klädstorlekar

Klädstorlekar har varierat en del mellan olika länder. En italiensk 42:a har inte varit lika stor som en svensk, utan betydligt mindre och Storbrittanien har haft ett annat system, där t ex 12 eller 14 angett storleken på ett damplagg. Nu har branschen enats om ett nytt system där bystvidden anger storleken för överplagg och stussmåttet anger storleken för byxor och kjolar när det gäller dam. Midjemåttet ska användas som storleksangivelse på herrbyxor. De nya storleksangivelserna känns onekligen mer logiska, tycker jag. Vi får se om de kommer att få genomslag och jag antar att de gamla storleksangivelserna kommer att finnas kvar parallellt. 

http://www.gp.se/livsstil/konsument/snart-%C3%A4r-%C3%A4r-du-lika-stor-eller-liten-i-hela-europa-1.4636538

Annons:
Grodan
2017-09-19 17:12
#1

😎


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Effie
2017-09-22 14:07
#2

Det later helt fantastiskt. Tänk alla ganger man stått och bläddrat bland 44 och 22 och XL och 33/36 och allt vad det kan stå på plagg. Eller om man råkat hamna bland herrstorlekar, som är ännu något helt annat; åtminstone andra storlekar för samma siffror. Och så är det utländska storlekar och  stora storlekar och små storlekar, så allt måste alltid provas…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

JMW
2017-09-23 14:08
#3

Så bra med något enhetligt. Man lär sig väl över tid vilken storlek man har. Fast att ha stussmåttet på byxor för damer känns lite tokigt. Skulle nog föredra midjemåttet. Hur många kvinnor har inte mitt stussmått men helt olika midjor?

parsley
2017-09-24 11:11
#4

#3 Tror att storlekarna baseras på att kvinnor ska ha bredare höfter än midja och att det är lättast för klädfabrikanterna att designa kläder på det sättet. Sen finns det ju mängder med kvinnor som inte passar in i den mallen, så man får nog lära sig att leta efter rätt storlek  i allafall. 🙂

Effie
2017-09-25 09:45
#5

#3 Ja, vore det inte bra med några olika kombinationer. Smal midja, breda höfter. Rak modell. Typ.

Jag handlar långbyxor lite enligt den principen idag. Ett märke, med olika modeler, där det anges t.ex. "hög midja, generös lårvidd, normal benlängd". Då vet jag vilken modell jag vill ha, och kan koncentrera mig på att hitta storleken.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: