Annons:
Etikettallmänt
Läst 302 ggr
parsley
2017-08-16 08:12

Giftbanta garderoben

Vattentäta ytterplagg och skor kan vara riktiga miljöbovar pga impregneringen. Olika former av syntetmaterial släpper ifrån sig mikroplaster i samband med tvätt och det är inte bara fleece som bör undvikas om man vill ta hänsyn till miljön. Kanske kan tillverkningsprocessen ändras så en del mikroplaster sugs upp innan plaggen når konsument. Ett klädföretag experimenterar med speciella tvättpåsar till syntetplagg.

http://4health.se/giftbanta-bland-klader-impregnerat-samt-fleece-och-trika-ar-varstingar

Annons:
parsley
2017-08-16 08:15
#1

Har ni några tips på vad som privatperson kan göra? Köpa secondhand är en idé och att försöka minska sina klädinköp. Tål man ull, så kanske ullplagg kan ersätta fleece?  Tyvärr är jag lite av en "värsting" när det kommer till funktionsplagg av olika slag.

DesK
2017-08-16 08:25
#2

Glöm inte bort att bomull är en av den mest besprutade och kemikaliefyllda växt vi har. Redan när jag var litet barn så talade min far, som var textilhandlare, om för mig att jag absolut inte fick använda bomullsplag och bomullslakan innan jag hade tvättat dem minst en gång i 60 grader.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: