Annons:
Etikettstickning
Läst 1454 ggr
parsley
8/9/17, 8:57 AM

Poncho

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev en sommarponcho. Jag hade turen att hitta ett par nystan av ett grovt silkesgarn på loppis. Scottish Tweed hette det och bestod av 75 % silke, 20 % ull och 5 % viscose. Namnet till trots var garnet tillverkat i Spanien. Varifrån det kommer från början och vilket företag som sålt det vet jag inte. Efter diverse provlappar så bestämde jag mig för att göra Garnomeras poncho (länk i kommentar) . Det är en ganska liten poncho. Modellen räcker ungefär till armbågen. Snibben kan bäras mitt fram eller vid armbågen och halsringningen kan bäras symmetriskt eller hasas ner över ena axeln. Ponchon har blivit ett riktigt favoritplagg, som är lätt att ta med och passar både till finare och lite mer vardagliga plagg.  Sommartid är det ett perfekt utflyktsplagg. Silke som material både svalkar och värmer, så jag inser att jag hade tur när jag hittade nystanena. 250 gram väger ponchon.

Annons:
parsley
8/9/17, 9:01 AM
#1

Beskrivningen till Garnomeras poncho.  https://garnomera.wordpress.com/2015/07/16/garnomeras-poncho/

Jag utgick från den, men avstod från att sticka spetsmönstret i samband med ökningarna, eftersom det var såpass mycket struktur i det garn jag använde. Originalet är stickat i lite tjockare bomullsgarn. Jag tror garnet som Garnomera har använt motsvarar 8/8 i grovlek. Gillar man modellen så går det säkert att sticka den i t ex ullgarn eller något ull-alpacagarn eller kanske blanda kid-silk med ett tjockare garn.

Upp till toppen
Annons: