Annons:
Etiketttextilhistoria
Läst 1043 ggr
parsley
2017-07-12 11:00

Plikt och elände

På statarmuseet i Torup lär det finnas en broderad bonad med texten Plikt och elände. Jag såg den i en facebookgrupp och den har uppmärksammats i en del bloggar, bl a den här.  https://plyschprylar.wordpress.com/2011/11/02/plikt-och-elande/
Statarmuseet har en egen hemsida.  http://statarmuseet.com/

Annons:
Carmarino
2017-07-12 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja, det stämmer. Den hänger ovanför en säng där. Åtminstone gjorde den det när jag var där, men det är förstås över 10 år sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

parsley
2017-07-12 11:59
#2

# 1 Tusen tack för din bild!

Carmarino
2017-07-12 12:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Apropå gamla bonader så finns den här bonaden i köket på Hustoftagården utanför Höganäs. Tycker den är så härligt skånsk. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Effie
2017-07-13 09:14
#4

"Plikt och elände" - låter som en suck ur hjärtats djup…

Jag hade en gang en bok med bonader; olika texter och utföranden. Fast de här, ovan, var inte med.

Jag vill minnas att någon tidning någon gang utlyste en tävling med nya bonader; texter och utföranden. Åttiotalet kanske. ICA-kuriren? Land?

Bonader är roligt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Carmarino
2017-07-13 09:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Med tanke på hur statarna levde så var nog "Plikt och elände" ganska träffande. Här är några bilder från utställningen när jag var där. Vet inte om den fortfarande finns kvar, men jag tror inte det.

Den vita piskan = mjölkningsplikten för kvinnor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2017-07-13 09:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lite information om kvinnans villkor. Klicka på bilden för att få den i större format, så att texten blir mer lättläst. Är väldigt glad att jag inte levde på den tiden - och det är inte ens 100 år sedan!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: