Annons:
Etikettallmänt
Läst 474 ggr
parsley
2017-05-31 09:24

Klädesplaggen som förplastar havet

Naturskyddsföreningen har tagit fram en lista på de material som släpper ifrån sig små plastfiber i samband med tvätt. Plastfibrerna kan hamna i vattendrag och påverka djurlivet. Fleece, akryl och polyester tillhör de material man bör undvika, eftersom de släpper fiber. Tvätta sparsamt och handla gärna på second-hand, uppmanar Naturskyddsföreningen. Även andra textila material påverkar miljön. Bomull är t ex ofta hårt besprutad och ullproduktionen är inte alltid etisk med tanke på djurhållningen.  http://www.naturskyddsforeningen.se/syntetplagg

Annons:
DesK
2017-05-31 09:40
#1

Detta är ju en tråkig sanning, men det är bra att det kommer fram. Min far var textilhandlare och handlade alla mina kläder till mig, så länge han hade butiken. Han var alltid mycket noga med att alla bomullsplagg, särskilt underkläder skulle tvättas minst en gång i minst 60 grader, innan jag fick börja använda dem. Likaså skulle alla lakan mm tvättas innan vi tog dem i bruk. Jag gjorde likadant med mina barn, när de var små.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: