Annons:
Etikettkläder-mm-funktionsnedsatta
Läst 1286 ggr
Eda
2017-02-15 16:44

Nattlinne sytt av tre 4-kantiga tygbitar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nattlinnet kan sys med kort eller lång ärm.
Dessa är sydda i vanligt bomullstyg köpta på rea, det röda är nog tänkt som ”juldukstyg”!
Vill man ha lite varmare linnen så kan man ju ta bomullsflanell eller bomullsjersey.

För person med funktionsnedsättning kan linnet göras öppningsbart i sidan hopknäppt med nittryckknappar eller tryckknappsband. Beskrivning i min blogg, **klicka här
**

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
DesK
2017-02-15 19:26
#1

Vilket bra och enkelt mönster! Funderar på att göra ett sådant till mig själv, för jag vill helst ha långa ch långärmade nattlinnen 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
2017-02-16 07:40
#2

Vilken smart modell!

Effie
2017-02-17 09:09
#3

Får mig att tänka på andra kläder av raka stycken, nämligen överdelar (blusar) till folkdräkt. De brukar iofs ha stora ärmar, men ändå en liten fyrkantig lapp under armen för att göra ärmhålet lite bekvämare. Kanske en tanke här också?

Trevligt mönster, för övrigt. Synd att jag inte använder nattlinne.  Fast det borde funka som lång klänning oxå…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Eda
2017-02-17 09:41
#4

Helt rätt som du skriver, men eftersom jag i huvudsak gör mina mönster och beskrivningar för måttligt sykunniga anhöriga, har jag slopat den lilla lappen och gjort ärmarna extremt breda (70 cm). Jag har nu provsovit med nattlinnet i två veckor och också gympat i det utan besvär!
(Just sådan skjorta som du beskriver har jag sytt, när jag sydde en Moradräkt till min man)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: