Annons:
Etikettstickning
Läst 752 ggr
Bästakompis
2/9/17, 4:34 PM

Syntet/blandgarn

Jag skulle vilja ha tips på akrylgarn av riktigt bra kvalitet, eller någon akryl/bomull eller bambu- blandning. Mellan 18 och 24 maskor per decimeter ungefär. Jag vet att många syntetgarner känns tråkigt "stumma" och "döda" samt att det är problem med att det stickade växer och tappar formen och blir nopprigt. Men visst måste det finnas även syntet eller blandningar av bra kvalitet? Jag har två tonårsbarn som är strikta veganer och inte vill använda ull, därför letar jag. Jag har inte använt annat än ull, bomull eller ullblandningar på många år, så jag är tacksam för tips.

Annons:
DesK
2/9/17, 4:43 PM
#1

Tilda Bamboo är ett mycket trevligt garn, vet dock inte om det är tjockt nog åt dig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

VildaVittra
2/9/17, 5:17 PM
#2

Alla blandgarner blir noppriga, vill man slippa det måste man välja ett garn som är 100% av någon fiber.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

DesK
2/9/17, 5:36 PM
#3

#2 De med bomull och bambu ska tydligen inte bli noppiga.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
2/10/17, 9:37 AM
#4

Järbo har en del akrylgarner. Det är möjligt att någon av dem fungerar. Jag är också en sådan där som föredrar naturmaterial, så jag är ingen expert på akrylgarner. 

http://www.jarbo.se/artiklar/garn/?qgrp=3&ygrp=

parsley
2/10/17, 9:52 AM
#5

Drops har ett bomull/polyestergarn som heter Cotton Light. Jag har inte stickat av det, men det är ett garn jag skulle kunna tänka mig att testa. 

http://www.garnstudio.com/yarn.php?id=94&cid=12

Drops Belle är ett blandgarn med bomull-lin-voscose. Jag har stickat av det och blivit nöjd med resultatet. 

Bomull-akryl har jag stickat av. Jag gjorde en ny tröja av en upprepad tröja från second-hand av garn i blandningen och jag upplevde garnet som lättstickat. Garnet räckte även till en nätkasse och jag skulle kunna tänka mig att sticka av den blandningen igen.

parsley
2/10/17, 9:59 AM
#6

Även Svarta Fåret har en del akryl- och blandgarner. http://www.svartafaret.se/garn 
Jag har inte testat någon av dem.

Garnet Helen som säljs på bl a Rusta, verkar en del sticka av, men jag vet inte om de väljer garnet mest för att det är billigt eller om det faktiskt är bra också. 

Vad vill tonåringarna ha? Växtfiber eller någon blandning med växtfiber eller akrylgarn som liknar ull? Har de någon egen åsikt så kanske man kan låta dem bestämma. 😉

Annons:
JMW
2/10/17, 5:15 PM
#7

Jag har virkat en hel del med Rustas Helen. Fast jag gör ju bara filtar/plädar och en och annan sjal. Tycker det är mycket bra för pengarna och för att vara akryl.

Bästakompis
2/19/17, 8:23 PM
#8

Tack för svaren! Jag bestämde mig för att testa Mayflowers garner Hit (100% akryl, ca 20 m/10cm) och Soft (50% bomull, 50% akryl, ca 23 m/10 cm). Soft är riktigt fluffigt och mjukt, så olikt Tilda som har samma materialsammansättning! Det blir spännande att sätta stickorna i.

Upp till toppen
Annons: