Annons:
Etikettallmänt
Läst 377 ggr
Litenloppa
1/7/17, 8:41 PM

Vilket tyg till stora draperier?

Vårat sovrum är en inredd vind snett ovanför vardagsrummet. På den kortsida som trappan ansluter till är det bara räcken istället för vägg. Vår 10 månaders bebis som också sover i samma rum vaknar av ljudet från tv/stereo eller prat och skratt nere i vardagsrummet. Boendet är bara tänkt för ett par år så att bygga väggar känns lite väl dyrt… Men jag tänkte att kanske det kan funka att sy draperier och Fästa alldeles vid taket? Ett vid räckena och ett till närmare sängarna? Vilket tyg bör man använda som släpper igenom så lite ljud som möjligt? Tanken är ju då att draperierna ska gå från vägg till vägg, kanske kan man Fästa dem direkt mot taket med (snedtak åt båda håll, rummet är stort men långt och smalt) Mvh/mamman som önskar lite mindre spring i trappan på kvällarna

Annons:
DesK
1/7/17, 9:08 PM
#1

Sammet eller annat tjockt tungt tyg funkar bra. En annan variant är att fodra ett tunnare tyg med tjockt foder av t ex flanell.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
1/7/17, 9:43 PM
#2

Vi köpte tyg för hemmabios som var ljuddämpande och brandsäkert (ish, det är ju fortfarande ett tyg) 2-3 mm tjockt så nog var det ljuddämpande men inte lätt att sy i.

Det var min man som köpte det så jag vet inte exakt vad det heter men det går nog att googla (på engelska, vi hittade inte i Sverige)

l'm back

Pialinn
1/9/17, 7:00 PM
#3

Vet inte hur ljuddämpat fleece är. Min tanke var att köpa billiga fleeceplädar o sy ihop. Men fleece stoppar kyla väldigt bra.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: