Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 639 ggr
parsley
12/17/16, 8:00 AM

Wallin - Sticka nordiska mönster

Johanna Wallin - Sticka nordiska mönster

Boken innehåller 31 modeller baserade på mönster som funnits länge i Skandinavien. Här finns bl a norska selbumönster och ett finskt mönster kallat vattenlöpare, samt äldre gotländska mönster.  Hon har utgått från 13 traditionella mönster och skapat olika set med mössor, vantar, antingen som tumvantar eller fingervantar och strumpor. Stickstorlek, garnval och masktäthet varierar mellan de olika modellerna. I boken finns också en del textil historia och fakta om olika materialval. En del av vantarna är stickade med en speciell tumkil, som jag inte sett förut och är nyfiken på att testa. Vanligtvis brukar man sticka tumkilen symmetriskt så den får formen av ett V. Hon har använt en asymmetrisk tumkil som har den här  I/ formen eller en spegelvänd variant av den. I boken finns flera modeller jag skulle kunna tänka mig att sticka. 

Länk till Bokus med information om boken  http://www.bokus.com/bok/9789113064956/sticka-nordiska-monster-vantar-mossor-sockor/ Den finns på fler köpställen och kan även finnas på bibliotek.

 (inbunden)

Information om boken från Bokus hemsida

  • Inbunden
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 153
  • Utg.datum: 2016-09-08
  • Upplaga: 1
  • Förlag: Norstedts
  • Medarbetare: Lindgren, Gabriella (form) / Dahlström, Albin (foto)
  • Dimensioner: 230 x 195 x 16 mm
  • Vikt: 680 g
  • SAB: Qccaa
  • ISBN: 9789113064956
Annons:
Upp till toppen
Annons: