Annons:
Etikettfrivoliteter
Läst 2122 ggr
[lilalila]
2016-07-24 00:13

Vilken maskin!?

Hej!
Jag har sparat ihop till en symaskin ett tag nu. Men det enda problemet är att jag har ingen aning vilken man ska köpa. Jag har bestämt mig för en Husqvarna eftersom att det är vad vi har haft hemma hos mina föräldrar och på syslöjden hela mitt liv. Jag letar efter något som inte är för komplicerat men som ändå är lite mer datoriserad. jag kommer att sy mest bomull, typ tröjor underkläder, osv. Jag skulle behöva en tvillingnål, gående pressarfot, strechstygn och möjlighet för overlock för framtiden.
Tack för svar!

Annons:
parsley
2016-07-24 13:31
#1

Ska du sy overlock så behöver du en separat maskin till det. Man kan inte sy overlock på en vanlig raksömoch zigzagmaskin. Vill man sy overlock så behöver man alltså två maskiner. 

Försök hitta en butik som säljer symaskiner och åk dit och provsy och testa maskinerna, så du får en maskin du trivs med. Tror även att det finns möjlighet att kolla på symaskiner på de olika symässorna som finns. 

Syr du mycket trikå så kan det vara idé att prioritera overlockmaskinen och komplettera med en maskin för raksöm och ev zigzag. Overlockmaskinen ger speciella sömsmåner, eftersom den skär bort överflödigt tyg. Om du tittar på t ex en fabrikssydd T-shirt, så är den ofta overlockad. Man kan inte dela sömsmånen med fingret.

[lilalila]
2016-07-24 18:55
#2

Wow Jag är absolut ingen expert på det här med symaskiner, men allt jag undrade var om någon hade något förslag på vilken modell man ska köpa?

parsley
2016-07-24 20:28
#3

Tyvärr, så vågar jag inte ge någon rekommendation. Jag syr på en gammal grön Husqvarna från 60-talet eller en Bernina som är lika gammal. 

Om du gillar skolans maskiner så kontakta dem och fråga vilken modell de valt. Det är möjligt att personalen har semester eller sommarlov just nu, men om du väntar någon eller några veckor så kan du säkert få kontakt med någon som kan hjälpa dig.

parsley
2016-07-24 20:31
#4

Tittar man på den här hemsidan så finns det två maskiner i prisklassen 3000-4000 kr. Husqvarna Emerald 116 eller Emerald 118.  De kanske kan vara värda att kolla upp närmare.

IKEA har eller har haft en billig Husqvarna, men jag har aldrig fastnat för den, eftersom jag tycker den verkar för plastig. 

http://www.symaskinswebbshoppen.se/Husqvarna-symaskiner?gclid=Cj0KEQjwztG8BRCJgseTvZLctr8BEiQAA_kBD2b4gEsD_BGWma0uBpNIBRsXKPpzYSS1q1HC9sG1EJUaAhK08P8HAQ

parsley
2016-07-24 20:31
#5

Har du facebook så testa att gå med i någon sygrupp där och fråga om tips på maskiner. Vuxna sytokar vet jag att det finns en grupp som heter.

[lilalila]
2016-07-25 08:23
#6

Tyvärr så går jag inte i skola längre och de maskinerna är lite för gamla. De har några nya, men de går sönder så lätt. Hemma hos mina föräldrar har vi också en gammal grön Husqvarna, men jag letar efter något lite nyare och modernare till min lägenhet. Sen har jag inte så mycket tid heller eftersom att vi ska fara in om någon timme och kolla på vilken maskin vi ska ha. Men tack för svar ändå!

Annons:
JMW
2016-07-26 17:09
#7

Det finns en speciell fot passande de flesta maskiner som både skär och syr. Om man nu inte vill ha två maskiner.

https://www.youtube.com/watch?v=NwbJ1moHwBs

Pialinn
2016-07-28 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kollade lite på filmen och såg att det var en Singer-maskin. Tror inte man kan Fästa skär-pressarfoten på en Husqvarna. Alla tillverkare gör sina egna modeller.

Min kompis har köpt en billig maskin från Lidl, Netto eller nån annan liknande firma. Jag blev glatt överraskad att den fungerade bra, stod stabilt och kändes inte så plastig.  Minns inte om den hade sömmar för sy i trikåtyger

Om du har en symaskin-försäljare i närheten gå dit och fråga hur maskinerna fungerar. På en Husqvarna kan man sy i trikå-tyger med olika sömmar. Man måste köpa speciella trikånålar. Vanlig nålar är för spetsiga och skär sönder trådarna i tyget så det blir lätt hål.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

JMW
2016-07-28 19:51
#9

Jodå man kan Fästa den på de flera olika symaskiner. 🙂

Det finns universal som passar de flesta maskiner.

https://www.youtube.com/watch?v=6Wd_BRTqN74

Pialinn
2016-07-30 00:50
#10

#9  Då är det ett utmärkt verktyg.

Det är inte klokt vad folk kan uppfinna.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: