Annons:
Etikettsömnad
Läst 3400 ggr
parsley
4/13/16, 3:53 PM

Sy in stretchjeans

Jag har köpt ett par stretchjeans på loppis. De verkar vara nya och oanvända, så det känns som ett bra köp. Tyvärr är benen lite väl vida nedtill för min smak, så jag funderar på att sy in dem något. Vilken typ av söm är lämplig att använda? Raksöm? Någon form av zig-zag? Stygnbredd och stygnlängd 1,5 resp 1,5 fick jag lära mig i slöjden att man skulle ha till trikå. Jag har bara en enkel maskin med raksöm och zig-zag, så specialsömmar går bort.

Annons:
Sindri
4/13/16, 4:49 PM
#1

Först måste du kolla vilken söm du kan sy in, på insidan eller på utsidan. Någon av dem brukar vara en enkel söm, den andra dubbel (s.k. jeanssöm), och den ger man sig inte gärna på.

Ta på dig jeansen på avigan och nåla längst ner hur smala du vill ha dem: Det brukar vara lagom att börja insyningen ungefär i knähöjd så det blir snyggt. Nåla ne snygg linje och sy.

När jag syr i trikå ställer jag in på zick-zack och bredden på 0,2 - 0,3 eller nåt. Gör inte för korta stygn, det blir ett helsicke att sprätta om det skulle bli fel. Om det är ett par vanliga stretchjeans så är det väl bara ett par % elastan så det där med trikå behöver du inte ta så allvarligt.

Jag skulle använda 2,5 - 3 i stygnlängd. När du är nöjd med bredden på benen så klipper du bort tyget som blir över, förutom ca 1  - 1,5 cm sömsmån som du sen zick-zackar på bredd 4 och 2,5 i stygnlängd.

parsley
4/13/16, 8:28 PM
#2

Tusen tack. Jag provar mig fram.

[SonjaG]
10/2/17, 11:18 AM
#3

Det här var precis vad jag sökte här på iFocus. Bra beskrivning.

Men jag har en fråga. Om man syr in så här och tar 1-1,5 cm insyning, blir det inte ojämnt i förhållande till yttersömmen? Alltså vrider sej byxan lite då så att allt kommer snett? Om ni fattar mitt svammel…

parsley
10/2/17, 11:24 AM
#4

# 3 Tråckla och testa och se hur det blir. Jeans har ju ofta en söm som man kan sy in och en som är lite mer dekorativ.

[SonjaG]
10/2/17, 12:37 PM
#5

Jo så är det ju. Jag tänker sy in sömmen som är på insidan. Men jag funderar på om det blir snett och benet vrider sej när man bara tar ena sömmen. Det var min fundering…

Sindri
10/2/17, 2:19 PM
#6

Nej, benen vrider sig om tyget inte är klippt på trådraken från början. (Det gör alla plagg som är klippta snett.)
Vissa byxor har väldigt mycket mer tyg i benen på baksidan, då kan det blir lite konstigt om man syr in lika mycket på både fram- och bakbenet, men det är inget du kan göra något åt om du inte vill sprätta hela grenen och sy om. Börja inte sy högst upp i grenen bara, då blir byxorna "hjulbenta".

Nu har jag märkt att allt fler jeans har den enkla sömmen på utsidan och då är allt mycket lättare. Då kan man börja insyningen lite högre upp och även få dem mindre över baken. Får sy in alla jeans till maken….

Parsley - gick det bra med dina jeans?

Annons:
parsley
10/2/17, 4:04 PM
#7

# 6 Jag får nog erkänna att de hamnade i den där högen med oavslutade projekt och det slutade med att jag skänkte dem till loppis. 😞

Sindri
10/2/17, 5:31 PM
#8

Oj, vad synd, men vem har inte……………….. ☺️

Upp till toppen
Annons: