Annons:
Etikettsömnad
Läst 1510 ggr
Niklas
2016-03-05 15:42

Vilket tyg till sängkuddar?

Vilka sorters tyg är bäst till sängkuddar? Jag ska sy bovetekuddar men vet inte vilken sorts tyg som passar bäst till det. Det bör vara både hållbart och skönt (och ekologiskt). Vad ska jag leta efter?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
mariatingsund
2016-03-05 15:46
#1

ekologiskt bomull måste vara det bästa alternativet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Niklas
2016-03-05 15:59
#2

#1: Okej, men vilken sorts tyg av bomull?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2016-03-05 19:39
#3

Du menar tyg till själva kuddarna? Sedan har du väl vanliga örngott ovanpå?

Du bör hitta ett tätvävt bomullstyg till själva kuddarna. Du får nog fråga i en tygaffär efter ett tätvävt bomullstyg tyg som inte är för tjockt.

För att skydda själva kuddarna använde vi alltid dubbla örngott. Det undre är ett väldigt billigt i oblekt bomull som jag köpte ett gäng av på IKEA för många år sedan.

Till ytterörngott använder jag numera bara siden. Låter lyxigt, men det är inte så vansinnigt dyrt. Det räcker att ha två st att byta med. Oöverträffat i mjukhet och skonsamhet mot hår och hud.

Niklas
2016-03-05 19:52
#4

#3: Just det, till själva kuddarna.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2016-03-05 21:51
#5

Som jag skrev ovan då. Ett tätvävt bomullstyg. Inget syntet och inget behandlat tyg. Hoppas du har tillgång till en tygaffär, för bomull kan vara så olika i kvalitet. En bra lakansväv borde funka, inte något sladdrigt lågpristyg bara.

Har du provat att sova på bovetekuddar? Aldrig hört talas om det, blir det inte knöligt av vetet?

Niklas
2016-03-05 23:00
#6

#5: Tack! Jadå, jag sover alltid på bovetekuddar numera. Bästa jag haft. Det är inte knöligt alls men är man ovan kan det ta några nätter att komma underfund med dem. Man formar dem som man vill, de blir inte varma, de samlar inte kvalster, det går inte åt några djur för att producera dem, de innehåller inga kemikalier. Använder man ekologisk bovete går det inte åt kemikalier för att producera dem heller.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Sindri
2016-03-05 23:08
#7

Var köper du helt bovete? Det kanske man kan använda till värmekuddar, håller just på att sy några.

Niklas
2016-03-06 01:36
#8

#7: På Wermlands bovete: http://www.wermlands-bovete.se


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

parsley
2016-03-06 11:07
#9

Syr du en vanlig kudde, 50*60 cm, och har den i sängen eller hur gör du?

parsley
2016-03-06 11:17
#10

Det finns ju en färdig kudde med bovete att köpa, MOA-kudden. Den verkar vara sydd i lintyg.  Hittar man tillräckligt tättvävt lin så bör det kunna vara ett alternativ. Det lintyg som säljs idag är ofta glesvävt och avsett för heminredning. Gamla handvävda linnehanddukar brukar vara täta, om man kan tänka sig att använda sådana. 

MOA-kudden http://www.moa-health.se/moa-kudden/

Sindri
2016-03-06 11:18
#11

Är det själva skalen du använder?

Niklas
2016-03-06 11:27
#12

#9: Precis. Men man kan ju göra andra former om man föredrar det. Nackdelen är att då passar inte vanliga örngott. #10: Tack! #11: Exakt. Wermlands bovete säljer 60-literssäckar för 390 kronor inklusive frakt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

parsley
2016-03-06 11:33
#13

Sk ritlinne avsett för broderi finns hos en del affärer som säljer handarbetsmaterial, bl a Vartofta.  http://www.vartoftagarn.se/

Har man ingen tygaffär i närheten  så har Stoff och Stil postorderförsäljning.  https://www.stoffochstil.se/

Vill man ha eko-textil till kuddfodralen och har svårt att hitta ekologisk textil på metervara så kan man leta efter t ex lakan eller påslakan som är ekologiska och använda sig av dem.

Annons:
Sindri
2016-03-06 13:24
#14

Jag vurmar för återvinning och rekommenderar att gå på secondhandbutiker. Lyckas man hitta riktigt gamla lakan är de av utmärkt kvalitet med tätväd bomull.

Och till fantastiska priser om man jämför med nytt tyg.

De är för korta för att passa i moderna sängar så de är perfekta att göra kuddvar av.
Jag skulle tycka att det vore för strävt för örngott, men det är ju en smaksak.
Vill man inte ha sidenörngott så är bomullsflanell mjukt och gosigt.

mariatingsund
2016-04-28 11:21
#15

undrar om du har hittat sånt tätvävt bomullstyg som du kunde använda till kudden.  Vore intressant att veta, det borde finnas teknisk benämning på täthet på tyger.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Niklas
2016-04-28 12:41
#16

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mariatingsund
2016-05-28 23:04
#17

Gott :) Bra att du hittade något och är nöjd :)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: