Annons:
Etikettbroderi
Läst 1438 ggr
[malda]
2015-08-20 20:21

Broderigarn

Någon som har koll på broderigarner här? Jag hoppas det! Jag undrar hur tjockleken på DMC moulinégarn och Pärlgarn 5 eller 8 är i jämförelse med varandra.  

Sedan undrar jag även om någon har ett fiffigt tips på hur man kan beräkna Garnåtgång i ett korsstygnsbroderi? Jag är inte så erfaren, och det vore praktiskt att slippa beställa flera gånger 😊

Annons:
parsley
2015-08-21 09:20
#1

Pärlgarn 5 är grövre än pärlgarn 8.

parsley
2015-08-21 09:26
#2

Det finns en tabell över Garnåtgång på den här sidan, om du lyckas tyda den.

http://www.classiccrossstitch.com/threads.html

Annars får man nog sätta sig och ta en docka med garn och brodera upp den och se hur många stygn den räcker till, samt lägga till en del extra för att man fäster trådar, hoppar på baksidan av arbetet eller syr fel, så man får repa upp och kanske kassera garn.

[malda]
2015-08-21 13:24
#3

Okej, men hur är tjockleken på pärlgarn jämfört med moulinégarn? Jag har nämligen moulinégarnhemma, så det vet jag hur tjockt det är.

Får nog göra som du föreslår, prova med en docka. Trist, men förmodligen bästa sättet.

parsley
2015-08-21 14:13
#4

Jag gissar att pärlgarn 5 är något tjockare än 3 deltrådar moulinegarn, men jag tror att de är utbytbara i förhållande till varandra.

Googlade men lyckades inte hitta några uppgifter om hur många meter de är per tex 100 gram.

[malda]
2015-08-22 16:40
#5

Okej, tack! Då har jag iaf något att förhålla mig till. Försökte också googla, men hittade inget så jag kunde jämföra.

Upp till toppen
Annons: