Annons:
Etikettsömnad
Läst 2875 ggr
Fraggeln
8/16/15, 10:41 PM

Symaskin som inte vill samarbeta - hjälp?

Hej!

Jag försöker laga min mormors gamla symaskin (Husqvarna Meister 165), men utan större framgång.
Först var problemet att hon inte fick övertråden att Fästa med undertråden, de "band" alltså inte ihop med varandra. När jag väl lyckats (tror jag) fixa det genom att mixtra med övre och undre trådspänning, så hackar den till och vill inte längre sy.
Hjulet går att snurra, men är jättetrögt och svårt att få runt. Den kan alltså inte dra runt själv för det är för tungt.
Jag har öppnat upp det jag kan/vågar och gjort rent hela undertrådsredet och "syplattan".
Mormor vet inte vart hon lagt manualen.

Nu undrar jag om nån kan hjälpa mig innan jag blir galen?
Googlat och mixtrat i flera timmar.

Mvh
E

Annons:
VildaVittra
8/16/15, 10:45 PM
#1

Lyft upp stygnplåten och titta om det inte ligger en trådhärva där. 

Har ni köpt rätt nålar? Tänker på det att hon inte fick trådarna att Fästa i varandra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fraggeln
8/16/15, 10:50 PM
#2

Det är stygnplåten jag menade med "syplattan", glömde vad det hette 😃
Den är ren och fin!

Nålarna är de som kom med maskinen, vad jag vet.

Tack för snabbt svar!

[SusanneKs]
8/17/15, 9:07 AM
#4

Det finns manual att köpa och ladda ner som pdf-fil.

http://webshop.husqvarnabutiken.se/home/33-pdf-manual-meister-modell-165-och-145.html

Om en maskin har stått länge har nog oljan beckat igen. Man ska aldrig bara trampa på pedalen och försöka sy direkt utan använda handhjulet försiktigt och känna sig fram.  Öppna symaskinen så mycket du vågar och värm med en hårtork så att kletet mjuknar.  Torka rent där det går.  Olja försiktigt med symaskinsolja av god kvalitet - köp inte i livsmedelsaffären.  Bara lite olja  där metall möter metall kan göra underverk.  Jag har lyckats få igång gamla tröskverk till symaskiner så att de spinner jättefint på det sättet.  Även så kallade smörjfria maskiner behöver lite olja efter ett tag.

parsley
8/17/15, 9:08 AM
#5

Testa att sätt i en ny och oanvänd nål. Gamla trubbiga symaskinsnålar kan ställa till mer än vad man anar.

Pialinn
8/17/15, 5:59 PM
#6

Har du satt in nålen rätt?    Den platta sidan ska vara bakåt.

Om du känner efter finns det en längsgående skåra på nålen. Den ska vara framåt.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
VildaVittra
8/17/15, 6:47 PM
#7

#6 Ahh, det glömde jag att fråga.👍

#4 TS maskin tillhör de "smörjfria", så då är det lacken som lösts upp och klistrat ihop maskinen, inte oljan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pialinn
8/18/15, 12:51 PM
#8

#7   Man kan inte ha allt i huvudet!   😉

Min Husqvarna 2000 funkade inte alls, stod helt still tills den var inne på verkstad. Den är oxå en "smörjfri".  Nu har den stått 15 år i källare, så ska jag börja sy igen, blir det först ett besök i verkstaden.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[SusanneKs]
8/18/15, 1:33 PM
#9

Min gamla Husqvarna 2000 hade smörjhål och smordes och vårdades väl. trots det tog den slut. Min väninnas nyare 2000 var s.k. smörjfri, men behöver numera oljas försiktigt liksom min sons Combina. 

Min mer än 20 år gamla Pfaff Creative ska ha en droppe olja i skyttelhållaren och behöver numera få sig lite olja på de utsatta ställena. Då funkar allt toppenbra.

Upp till toppen
Annons: