Annons:
Etiketttovning
Läst 2049 ggr
Sindri
2015-08-08 23:12

Sugen på att tova

Sitter och suktar på Youtube och tittar på tovningsfilmer. Har inte tiden just nu, men blir sjukt sugen att sätta igång.
https://www.youtube.com/watch?v=an0ODy5B0wo

En kjol har länge legat på min önskelista, dock inte en så färggrann. Men visst är den fin!!!
Nån som hinner fatta vad det är hon färgar från början? Tunnaste kardflor? Och vad färgar hon med? Ser så lekande lätt ut. Och i mikron!

Ack, den som kunde ryska!!!

Annons:
VildaVittra
2015-08-08 23:19
#1

Det där kallas för nunofiltning och inte tovning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2015-08-08 23:44
#2

Nunotovning sa vi när jag gick på kurs. Visst, om det är viktigt, men det är en sorts tovning. Eller filtning. Skall man vara petig skall man skilja på våt- och nåltovning också.
Jag bara njuter.
Här är en riktig konstnär:
https://www.youtube.com/watch?v=UaP7-c9b7PY

[SusanneKs]
2015-08-09 08:32
#3

Visst är det Nunotovning.  Nuno är ett japanskt företag som lyft tovningen till något helt fantastiskt. Tovning är det för att man jobbar med kardade, ospunna  fibrer. 

Först på bordet ligger något som ullfibern inte fastnar i (jag har bara använt plast), sen är det ett tunt tyg av natursilke. På det lägger hon tunna skikt med kardad fiber, alla i en riktning enligt taktegelmönster. Nästa lager ska läggas vinkelrätt mot det första lagret. Sedan leker hon med färgerna. När bäda sidorna är lagda rullar hon in allt i bubbelplast och sedan tovar hon. Kul att hon använder mangeln. För att ullfibern ska tovas krävs värme, något basiskt (ofta såpa) och rörelse.

Hon färgar ullen med syrafärg, som funkar utmärkt i mikrovågsugn. Man kan också lägga ett inplastat paket med ull och färg i vanliga ugnen på låg värme eller ånga ett sånt paket i Saftmajan. Det tar då ca 1 timme för att färgan ska bli hållfast. Det går snabbare i mikron.
Syrafärger kan köpas hos Färgkraft eller hos <Gudruns ullbod.

Sindri
2015-08-09 09:26
#4

Men nuno kallas väl själva företeelsen när man tovar ihop silke med ull? Så har jag alltid fått det förklarat för mig. Det finns kanske ett företag som heter Nuno i Japan, men nunotovnig har gamla anor.

Det där med syrafärg och mikro är ju helt magiskt! Men, suck, dröjer ett tag innan jag får tillfälle att prova.

[SusanneKs]
2015-08-09 11:39
#5

Företeelsens namn kommer från företaget som spred tekniken.  Det är ingen gammal tovningstradition  att kombinera ull och silke. När jag lärde mig tova på 80-talet gjorde vi vantar, sockor och hattar plus lite färgspräkande sittunderlag. Bara ren ull.
En i gruppen var tovare på världsnivå och gjorde bl.a. en studieresa till Mongoliet. 

Jag såg Nunotovning  första gången under Convergence 2002 conference där de ställde ut i  Vancouver Convention Centre.  Så fantastiska textilier! Alla bara gapade.  Men jag gick inte på deras seminarier eftersom jag hade snöat in mig  på vävning.

Upp till toppen
Annons: