Annons:
Etikettstickning
Läst 1078 ggr
Carvecomp
2015-06-01 14:24

Någon som vill lära mig hur man väljer garn?

Jag behöver lära mig hur man väljer garn till mönster om man inte vill ha just det mönstret är gjort med. Det är ju billigare att beställa på nätet än att gå in i butik och visa mönstret och få garnet utvalt, som jag gjort hittills..

Tex jag har tänkt sticka denna: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=137&d_id=2

Och vill gärna använda detta garn: http://www.skapamer.se/soft-cotton-garn-50g-mint

i mönstret ska man använda stickor nr 3 och enligt garnet stickor nr 5. Jag förstår vad masktäthet är att man stickar tex 1 dm och räknar maskor men hur beräknar man innan man köpt garnet vilket som passar till vilket mönster, och vad är garngrupper? 

Hur gör jag?!!

Annons:
Imasy
2015-06-01 14:32
#1

Jag gör helt enkelt så att står det i mönstret att man ska ha sticka 3, köper jag helt enkelt garn som anpassas till sticka 3.

Det "funkar" väl med ett garn som bör stickas med femmor också, men risken är väl att det blir tjockt eller hur man ska beskriva det.

Sen beror det väl lite på hur löst/hårt du stickar. 

Med garngrupper, kan det inte vara så att det är det som har med garnets tjocklek att göra, som du syftar på? Jag har dock fortfarande inte blivit klok på det där, då det tydligen finns en amerikansk och en engelsk version av det, och pratar jag om detta på min lokala garnaffär tittar de på mig som om jag pratade grekiska, så det finns nog säkert en svensk motsvarighet till det också 😃

parsley
2015-06-01 15:04
#2

Soft Cotton har 80 meter per 50 g. Drops Safran har 160 meter per 50 g och är med andra ord hälften så tjockt. 

Ska man byta garn är det enklast att välja ett garn som har samma löplängd och masktäthet och är ungefär lika tjockt. 

Drops Safran har en masktäthet på 23 maskor på 10 cm och Soft Cotton har en masktäthet på 18 maskor på 10 cm. Man behöver alltså lägga upp färre maskor med Soft Cotton än med Drops Saffran. 

För att få en lagom stor topp får man gör masktäthetsprov i det nya garnet och jämföra med måtten på måttskissen i Drops beskrivning och försöka räkna ut hur många maskor man ska ha.

Garnåtgången kan skilja sig åt. För att få en uppfattning om garnåtgången så är det enklast att tjuvtitta på en beskrivning  i det aktuella garnet. Har Järbo någon topp stickad i Soft Cotton och hur mycket garn går det åt till den?

Carvecomp
2015-06-01 19:57
#3

Jag tänker också att det borde vara enklast att hitta ett garn som har samma stickstorlek som garnet i mönstret. Me det borde vara ofta man kanske vill ha något helt annat och då tänkte jag att de kanske finns något fiffigt sätt att räkna ut det. Nu fanns ju faktiskt Drops Safran på hemsidan jag tänker beställa ifrån så jag kommer välja det garnet så jag vet att det blir rätt. Men hur vet man hur många nystan, räknar man på vikten? Om jag förstått mönstrets beskrivning rätt så behövs det till en M 200g garn. Och en XXL 250g? Så då borde en M kräva 4 nystan.?

Imasy
2015-06-01 20:36
#4

Nu var det förvisso bara en topp du skulle göra, men jag tycker 200 gr låter på tok för mycket. Om jag inte räknat fel så brukar mina tröjor i strl S-M gå runt en 600 gr?

parsley
2015-06-01 20:36
#5

Drops Safran ligger på 50 g nystan. Om det går åt 200 g så köper man

50X=200  

x= 200/50

x= 4 nystan

Tänk på att det kan gå åt mer garn till samma modell om du väljer ett tjockare garn. Då får man kolla antalet meter eller tjuvtitta på en beskrivning i det garn man tänker använda.

Sagolikt
2015-06-02 14:39
#6

# 0. Jag brukar använda Ravelry för att hitta garnalternativ till ett mönster jag gillar. Man söker fram mönstret och klickar sedan på Yarn ideas. Dock får man ju många alternativ som inte finns i Sverige, men man lär sig ju känna igen de tillverkare som finns på vår marknad.

#4. Jag tycker spontant att 200 g låter alldeles för lite, men kollar man på Ravelrysidan för de som stickat det här mönstret i Safran verkar det stämma (länk).

Annons:
Carvecomp
2015-06-07 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har en fråga! 🤓 

Jag stickar på mönstret ovan och ökar med ett omslag, sedan på nästa varv ska maskan stickas vridet. Mamma visade mig att maskan då ska stickas i bakre masköglan. Sticker genom stickan från hö till vänster som vanligt MEN det blir hål. Ibland och ibland inte. Gör jag fel eller varför blir det hål?

parsley
2015-06-08 08:02
#8

Förmodligen beror det på hur du stickar omslagen, alt lägger garnet runt stickan.  Om du vill så gör en provlapp och öva omslag på den och notera hur du gör under tiden du stickar, tills du blir riktigt säker.  Är du petig så repar du upp det du redan stickat och stickar om det, om inte, så lev med det.

Carvecomp
2015-06-09 18:35
#9

Jag har bestämt mig för att repa upp allt och göra om och rätt, men först lära mig göra omslagen. Har tränat idag å det hjälper inte hur jag än gör så blir det hål. Har googlat och sökt på youtube.. Som jag läser mig till så verkar det som att vid omslag så är det meningen att det ska bli hål, men man kan göra på olika sätt för att få större eller mindre hål? Är "omslag" och "öka med omslag" samma sak? Jag ska ju öka med omslag. Jag testade tillslut att plocka upp en maska från förra varvet och vrida den och sticka direkt (i bakre maskan), då verkar det inte bli hål. Så måste man väl också kunna göra bara att man stickar helt vanligt varv vartannat?

parsley
2015-06-09 19:32
#10

Man  kan öka som man vill. Gillar man inte att öka med omslag finns det andra metoder. :)  Stickar man någon form av hålmönster, så behöver man förmodligen göra omslag, just för att det ska bli hål.Ska det bara bli fler maskor, så kan man göra som man vill.

Upp till toppen
Annons: