Annons:
Etikettsömnad
Läst 1792 ggr
michellemimmi
5/14/15, 8:49 PM

Sjukt pinsam fråga...

Hej där ute,
Ni kommer säkerligen tycka att jag är helt dum i huvudet. Men jag har precis för första gången sedan lågstadiet lyckats spola tråd till en underspole, trä maskinen och få ihop allt… Men nu undrar jag, hur sjutton fäster man tråden med en symaskin?! :P För visst sjutton måste man Fästa tråden innan man börjar sy vidare..? Eller är det något jag bara har fått för mig..?  Gu så pinsamt att ens behöva ställa den här frågan… Jag som bara ville sy ett kuddfodral.. ^^

Hjärta/Mimmi

Annons:
[HundochKatt]
5/14/15, 8:52 PM
#1

Du startar med att backa och sedan syr du framåt i samma söm. Då fäster du tråden. Likadant är det i slutet.

michellemimmi
5/14/15, 8:53 PM
#2

Men hur får jag in backen? Har suttit och stirrat på maskinen i en halv evighet nu! :/

Hjärta/Mimmi

Inkanyezi
5/14/15, 8:55 PM
#3

Beror lite på vad du har för maskin, men oftast är det en knapp. På många maskiner sitter den mitt i vredet där man ställer stygnlängd. Det förekommer också att det är en spak, och på en del gamla maskiner är det spaken för stygnlängd, som kan slås över åt andra hållet.

michellemimmi
5/14/15, 8:57 PM
#4

Jag hittade knappen!! Tack så jätte jätte mycket!!! Nu ska här sys kuddfodral! :)

Hjärta/Mimmi

Inkanyezi
5/14/15, 8:58 PM
#5

Den där knappen kan man oftast få att stanna kvar genom att skjuta den lite åt något håll när man har tryckt in, och sedan få tillbaka genom att peta till den.

Pialinn
5/14/15, 9:03 PM
#6

Man kan oxå, om inte knappen funkar, börja sy nån cm in från "fel håll" och sen vända tyget åt rätt håll och sy sömmen klar. För att sen vända tyget igen och sy nån cm tillbaka.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Inkanyezi
5/14/15, 9:07 PM
#7

Det är lite olika med olika maskiner, och det är ganska lätt att få trassel i maskinen om det är raksöm som är inställt när man backar. När man kör sicksack brukar det inte knasa, och i stort sett alla maskiner använder bakåtsöm för ena sidan i knapphål. Då sicksackar de. Så om din maskin har en tendens att trassla när du kör bakåt, kan det lösa sig genom att sicksacka eller använda metoden i #6.

Pialinn
5/14/15, 9:16 PM
#8

Ibland måste man hålla i  trådarna precis innan man sy, så de inte trasslar ner under.

Hade lånat en maskin som alltid trasslade tills jag kom på detta.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

michellemimmi
5/14/15, 9:17 PM
#9

Nu håller jag på med att sicksacka kanterna på tyget.. Men maskinen verkar inte vilja mata fram tyget själv, så jag får liksom dra i det så att det blir ojämna stygn! Vet någon vad det kan bero på?

Hjärta/Mimmi

Inkanyezi
5/14/15, 9:31 PM
#10

En del maskiner kan sänka ner matarna så att de inte drar. För det mesta görs det med en spak. 

Om du har bruksanvisningen till maskinen kanske du kan få tips där.

Det underlättar också om du talar om vilken maskin du har, så kanske någon annan som har en likadan kan berätta hur just din funkar.

michellemimmi
5/14/15, 9:35 PM
#11

Har ju ingen bruksanvisning.. Jobbar på en secondhand butik, så jag har fått den gratis därifrån :) Vad jag förstår så sitter en knapp nere vid undertråden. Den har jag tryckt in så att det ser ut som om den ska mata tyg.. Men icke.. Ja, jag får fixa bild helt enkelt!

Hjärta/Mimmi

Pialinn
5/15/15, 8:33 AM
#12

Det brukar alltid stå ett namn på maskinen. Husqvarna, Pfaff eller nåt annat.

Knappen du tryckte på kanske du ska trycka en gång till på.

När man lagar nåt vill man själv bestämma var man ska sy och då tar man bort matningen. Undra om det är det du gjort?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

parsley
5/15/15, 8:37 AM
#13

Har du möjlighet att lägga upp en bild på maskinen, så kanske vi kan se vad de olika reglagen är till för.

Annons:
Upp till toppen
Annons: