Annons:
Etikettstickning
Läst 941 ggr
Amandla
4/23/15, 12:48 PM

Tips på garn till sjal?

Jag skulle vilja göra en spetsstickad tunn, lätt och mycket mjuk sjal. Min hud är jättekänslig för killiga och/eller stickiga garner, så såna går helt bort. Alltså alla sorters ull, det kvittar hur "babyvänliga" de är, jag känner av dem ändå liksom billigare akrylgarner (de luddigare typerna killas och de slätare typerna är ibland lite hårda och det är inte heller skönt).

Bomull och bambu däremot känns bra, men de passar inte riktigt för den typen av sjal som jag tänker mig. Det har kommit många nya sorters garner har jag märkt, men jag har inte satt mig in i dem. 

Har ni några bra tips här? Jag tänker mig att sjalen får kosta upp till 300 kronor.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
parsley
4/23/15, 4:17 PM
#1

Fungerar alpackagarner eller garn som är en blandning av silke och alpacka? Då finns t ex Drops Lace och Drops Baby Alpacasilk, samt Drops Alpaca. Motsvarande garner finns även hos andra garnföretag. 

Kan du använda sockgarner av typen Drops Fabel? Visserligen ullgarner, men är superwashbehandlade och brukar upplevas som ganska snälla mot huden. Det finns även en del sockgarner med t ex aloe vera eller jojobaolja. 

Är det något speciellt garn du funderat på?

Har du möjlighet, åk till en garnaffär och klappa garnerna. Håll dem mot handleden eller lägg dem mot halsen och känns om de kliar. Det här med kliande och hur man upplever garner är individuellt. Ullgarner kan bli mindre sticksiga om man tvättar dem i hårbalsam (jag brukar använda billigt siliconfritt balsam) eller lägger dem i frysen över natten.

parsley
4/23/15, 4:19 PM
#2

Det här hittade jag hos Garnci. Utgående garn och begränsat antal färger. Mjölkfiber och mullbärssilke.  http://www.garnci.se/store/p/silkesblandningar-177903/fairy-silk-373015

parsley
4/23/15, 4:23 PM
#3

Mjölkgarn

http://www.skapamer.se/viking-garn-pure-milk-fiber-50g-ljusrosa-966

Norska Viking Garn tillverkar viscosegarn av mjölkfiber. 

Jag har inte testat det själv, men blev riktigt sugen. :) Finns förmodligen hos fler återförsäljare om du googlar.

parsley
4/23/15, 4:26 PM
#4

Brittiska Loveknitting har stort sortiment av garner från olika återförsäljare. Kan vara värt att kolla om man inte hittar något i Sverige, eller för att skaffa sig en uppfattning om vilka garner som finns och leta efter dem på hemmaplan (jag tycker iofs att man ska gynna svenska garnbutiker, men hittar man inget så hittar man inget).  http://www.loveknitting.com/

parsley
4/23/15, 4:31 PM
#5

Lin- och garner som består av en blandning av lin och bomull och ev viskos finns det en del av, men de känns inte riktigt som typiska sjalgarner. Drops har ett par, men de är ganska tjocka. Även Järbos Lina är ganska tjockt. Yll och Tyll har två kvaliteter av lingarn och Ullcentrum på Öland har ett lin-bomullsgarn. Magasin Duett har eller har haft ett tillfälligt parti lingarn.

Amandla
4/23/15, 5:27 PM
#6

Tack snälla du! Alpacka har väl ofta långa fibrer som "sticker utanför", dvs killiga… men du har helt rätt  i  att det är bäst att känna på garnet först innan jag köper. Tyvärr är jag långtidssjuk och ligger i soffan, så något besök i en garnaffär har jag svårt att få till. Men silke måste ju kunna funka, jag ska googla och se vad mer jag kan hitta.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Upp till toppen
Annons: