Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 2634 ggr
parsley
2015-04-23 11:39

Kofteboken

Samsø och Jakobsen - Kofteboken

Den norska livstilsbloggaren Liv Sandvik-Jakobsen visade ett antal mönsterstickade tröjor som rekvisita på sin blogg. Tröjorna väckte både uppskattning och nyfikenhet och norrmännen började leta efter tröjor i sina gömmor.  En facebookgrupp Koftegruppa startades och  Kofteboken är resultatet av den  spontana inventeringen. 

Förutom att de är vackra och kan vara en utmaning att sticka är mönsterstickade tröjor praktiska eftersom de är både täta, smidiga och varma. 

Kofteboken innehåller 40 beskrivningar, till dam, barn och herr. En del modeller finns både som tröja och kofta.  Några modeller har mönsterstickat ok och enfärgad bål, andra är helt mönsterstickade. Vissa bygger på klassiska mönster, andra kommer från norska spinneriers mönstersamlingar och ett par är nydesignade för boken.  Eftersom modellerna är mönsterstickade kräver de en viss stickvana. Man ska kunna läsa och följa ett Diagram för flerfärgsstickning.  Då modellerna är rundstickade behöver de klippas upp i samband med monteringen. 

Mitt omdöme: En av de vackraste och mest inspirerande stickböcker jag läst. Den ger gåshud. Modellerna är tidlösa och färgerna väl avvägda. Beskrivningarna är tydliga och fotot håller hög klass. En otroligt vacker bok. OBS! Boken är på norska. Den är inte översatt till svenska. 

Kofteboken

Annons:
parsley
2015-04-23 11:42
#1

Länk till Adlibris  https://www.adlibris.com/se/sok?q=kofteboken  (jag lyckades inte hitta den hos Bokus).  Den kan även finnas på bibliotek, fråga efter den eller lämna ett inköpsförslag.

parsley
2015-04-23 11:44
#2

Information om boken från Adlibris

Upp till toppen
Annons: