Annons:
Etikettnytt-noterad-uppdaterat
Läst 1735 ggr
parsley
2015-04-14 09:17

HM startar klädinsamlling

17april kan man lämna in sina uttjänta kläder till en HM-butik. För varje kasse inlämnad kasse får man ett presentkort på 50 kr på HM. 

Är det rätt eller fel att lämna secondhandplagg till HM? Vad tycker ni?

Det är positivt att textil återanvänds. Samtidigt handlas det med textilskrot. HM kan sälja de inlämnade plaggen vidare och få vissa intäkter på det. Även välgörenhetsorganisationerna säljer en del inlämnade plagg som textilskrot. Allt hamnar inte i butikerna. Presentkortet  uppmanar till ny konsumtion, eftersom man måste handla för 300 kr för att det ska gälla. 

http://www.gp.se/ekonomi/1.2684531-h-m-startar-kladinsamlingsdag

Annons:
OlgaMaria
2015-04-14 09:25
#1

Man har kunnat lämna in textil till HM under ett års tid tror jag det är. Men nu kampanjar de för en särskild dag den 17e april.

Jag tycker det är jättejättebra! Har länge irriterat mig över att det inte går att återvinna textil så det här är ju ett steg i rätt riktning. Allt som går att använda igen i befintligt skick lämnar jag till second hand, men sådant som är trasigt osv lämnar jag gärna till HM. Hoppas att tekniken för att göra nya kläder av gamla trasiga kläder utvecklas ordentligt!

För ett tag sen frågade jag i en grupp på FaceBook om det var någon som ville ha 10 barnbyxor med hål på knäna. Fick snabbt napp. Byxorna var i gott skick förutom hålen på knäna så tänkte att någon kunde sy till dem och använda igen till sitt barn. Perfekt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-04-14 09:27
#2

Visst uppmuntrar man till ny konsumtion genom att ge ut presentkort, men man måste inte utnyttja det, eller så ger man det till någon mamma som säkerligen måste köpa något nytt då och då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sehvrin
2015-04-15 08:33
#3

Även Kappahl har textilinsamling http://www.kappahl.com/sv-SE/om-kappahl/vart-ansvar/produktansvar/ateranvandning-atervinning/

Jag tycker det är bra, för det finns vissa plagg som är för trasiga att göra nåt åt. Jag har även lagt i små tygbitar som blivit över från mina egna projekt (ingen aning om de faktiskt tar emot tygspill också, men jag hoppas det)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: