Annons:
Etikettsömnad
Läst 3121 ggr
Malinochclaes
3/23/15, 10:45 AM

Textillim till applikationer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag undrar om man kan använda textillim till applikationer? Jag tänkte virka platta blommor, blad, cirklar mm former och applicera på en grå/svart duffel i 70 % ull. Sedan ev. sy kanterna lite för hand om det behövs. Ungefär som på bilden fast underlaget är mörkt. Kommer det att se bra ut i längden? Maskintvätt är inte aktuellt, möjligen försiktig handtvätt. Däremot ska det tåla regn, minusgrader och framför allt TIDEN. Hur håller textillim över tiden? Vi snackar flera år. Jag kanske ska undvika textillim med latex eftersom det åldras och blir torrt och spricker alt. kletigt. I alla fall gummiband av latex blir det.

Anledningen är att jag vill spara många timmars arbete. Att bara sy fast handflatestora bitar i kanterna blir inte bra, det vet jag redan. Och en hel kappa med applikationer, det blir MÅNGA timmars jobb. Vad säger ni som har erfarenhet av detta? Jag vill inte höra att jag är lat för det vet jag redan. Fast jag kallar det tidseffektivitet.

Tack på förhand! Mvh. Malin

  • Redigerat 4/21/22, 10:34 AM av DesK
Annons:
parsley
3/23/15, 11:10 AM
#1

Jag hade inte vågat chansa på textillim, utan sytt istället. :)

[SusanneKs]
3/24/15, 1:10 PM
#5

Om det var mitt arbete skulle jag 

1. Virka applikationerna med ullgarn
2. Fästa dem provisoriskt med sånt fållband som man stryker på (plastnät som smälter)
3. Jobba ihop materialen med torrtovnings nål.

Det blir nog snyggare än att sy och man kan enkelt tova ihop lite mera om man märker att det behövs.

Upp till toppen
Annons: