Annons:
Etikettsömnad
Läst 2541 ggr
Lizelda
2/23/15, 6:18 PM

Sy en cosplay!

Jag är på väg att bli sjukskriven, om inte på heltid så åtminstone deltid och har bestämt mig för att jag vill göra två cosplays till i sommar. Inte alls komplicerade.

Den ena ska vara en veckad kjol som jag gärna vill kunna ta av och på utan dragkedja eller knappar då det inte passar till så behöver tips på hur jag ska göra den och i vilket material.

Till kjolen ska det även vara en västliknande tröja. Den har inga ärmar, har typ skjortkrage och en osynlig dragkedja mitt fram. Är även delad längst ner så kanterna går lite snett utåt om ni förstår.

Den andra föreställer jag mig är ännu enklare. Tröjan ska bli en tvåfärgad t-shirt där ärmarna och kragen är svarta och resten är gult med svart tryck på.

Till det ska jag ha ett par shorts till som jag funderar på att göra av ett par jeans som man klipper av och fållar i lagom längd, om det inte är enkelt att göra egna.

Jag kan sy, med instruktioner, så vill gärna ha förslag och tips om hur jag ska göra, i vilket material, om jag ska använda mönster (i så fall vilka) och hur lång tid det kan tänkas ta.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Grace2009
2/23/15, 6:37 PM
#1

Vilka ska du cosplaya som? Är nog lättare om man vet hur kläderna ska se ut, för jag tyckte det var svårt att förstå i skrift.

Lizelda
2/23/15, 6:55 PM
#2

Ah, tänkte inte ens på det >.> Ska cosplaya Lucy från Fairy Tail och genderbent, alltså kvinnlig, Trafalgar Law från One Piece

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

parsley
2/23/15, 7:44 PM
#4

När jag gjorde ett bildsök på Trafalgar Law One Piece fick jag upp ett antal olika. Länka gärna, så vi vet vilken du tänker på.

Lizelda
2/23/15, 7:48 PM
#5

http://img3.wikia.nocookie.net/__cb20090329192410/onepiece/images/2/21/Trafalgar_D._Water_Law_Anime_Pre_Timeskip_Infobox.png

Det är Law och den Lucy du googlat fram är mycket riktigt den jag tänker på :) När jag cosplayar Law så tänkte jag göra om byxorna till shorts och tröjan till en t-shirt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sindri
2/23/15, 8:22 PM
#6

Jag skulle göra kjolen med ett kardborrband uppifrån och ner inne i ett av vecken. Då kan du ta av och på kjolen utan att kliva i den. Till kjolen bör du ha ett rätt styvt bomullstyg, bomullsgabardin eller ett inredningstyg. Till toppen går det kanske bra med en vanlig vit skjorta/skjortblus som du slaktar. Skönt om du slipper sy en krage. Sen är det bara att sy på blåa band av det som blir över av kjoltyget.

Har du någon secondhand-affär i närheten så kan du komma undan rätt billigt. Kolla blusar och dukar/gardiner. Om du hittar kjoltyg i vitt så är det inte så svårt att färga, men det får inte vara någon syntet i då.

Annons:
Lizelda
2/23/15, 8:36 PM
#7

Jag föredrar att undvika kardborreband då jag bor i en kennel och allt hår fastnar i kardborren, hur man än gör, så det är inte så trevligt.. Kom på att man kanske kan sätta knappar på insidan om man göra den längre? Har en sådan kjol och det har funkat bra. Annars tänkte jag typ resår.

Blåa band hade jag tänkt sy på. Har typ ett halvår på mig så tänkte göra toppen själv för att få till den dolda dragkedjan och delandet där nere men om du har tips på hur man gör det med en vanlig skjorta så är jag absolut beredd att testa!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

anki1
2/23/15, 10:07 PM
#8

hakar och hyskor, till kjolen. Det finn också såna där hakar man kan knäppa byxor med. (oftast i herrkläder).

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lizelda
2/24/15, 12:38 AM
#9

Åh, såna vet jag! Det har jag på mina ridbyxor!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Pialinn
2/24/15, 12:39 PM
#10

Skräp i kardborrband tas lätt bort med en borste med stålpiggar, sådana man borstar djur med.

Skulle det  fungera med stora tryck-knappar? Eller en dold snörning?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Lizelda
2/24/15, 1:16 PM
#11

Vill inte ha något som syns så dold snörning kanske vore ett alternativ. Men jag har funderat på att göra den som min kjol, alltså mycket längre än den ska vara, sätta en knapp invid varje höft på insidan och knäppa den så. Förstår ni? Tror ni jag kan göra det? För det funkar jättebra på kjolen som jag har!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sindri
2/24/15, 1:42 PM
#12

Menar du som ett sprund på varje sida? Om det funkar på en kjol som du har och inte syns så är det väl jättebra. Behöver du göra den längre för det?
Men varför är det så viktigt att inte knäppningen syns? På bilderna i länken vet man ju inte om det är ett blixtlås bak.och fortfarande; om du sätter hyskor och hakar inne i ett veck så syns inte det heller.
Men gör det du tycker är enklast och som du behärskar så att det blir snyggt.

Lizelda
2/24/15, 4:24 PM
#13

Vet inte vad sprund är.. Men det är snyggt på den kjolen jag har. Den sitter liksom inte ihop alls utan är lång och sedan lägger man den omlott och knäpper typ.

Jag är bara lite rädd att jag ska göra fel så att det syns då jag inte vill det eftersom kjolen i serien är i ett stycke.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
anki1
2/24/15, 4:39 PM
#14

Aha en omlottkjol. Det heter så.  Sy den så att du får den en och en halv gång som ditt  höftmått är. Eventuellt får du anpassa midjan med ett par insnitt fram och bak.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lizelda
2/24/15, 5:15 PM
#15

Okej :) Insnitt, jag antar att man viker den lite och syr en söm över vecket typ?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

anki1
2/24/15, 6:18 PM
#16

ja man viker in lite vid typ midjan och syr  en söm längs vecket. du måste mäta ditt midjemått för att veta hur mycket du ska vika in.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lizelda
2/24/15, 6:21 PM
#17

Okej, då förstår jag, tack! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sindri
2/24/15, 8:11 PM
#18

Aha, missförstod det du skrev om knapp vid varje höft. Det är nog en omlottkjol du har. Och om den skall gå omlott så ska du inte vecka den biten som skall sitta innerst. Då kan det bli väldigt tjock och klumpigt, utan sy den slät och så veckar du den som skall sitta ytterst.

anki1
2/24/15, 9:36 PM
#19

Om du ska vecka nåt på framstycket måste du lägga till motsvarade tyg  på den främre delen, annars blir det konstigt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lizelda
2/24/15, 10:09 PM
#20

#18 Visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig >.> Men okej, 2/3 veckad och 1/3 slät?

#19 Hur menar du?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Sindri
2/24/15, 11:53 PM
#21

Ja, det blir den delen som skall ligga underst i själva omlotten som inte skall vara veckad. Kan inte säga om det blir precis 1/3. Det märker du när du gör mönstret.
Om du har sett en kilt någon gång så brukar de gå omlott fram, men där ligger den släta delen ytterst. Du gör tvärtom och lägger den släta delen innerst eftersom kjolen skall vara helveckad.
Jag vet inte hur van du är att sy, eller om du har ett bra mönster, men jag rekommenderar att du gör en s.k. toile först. D.v.s. du gör/har ett mönster och så klipper du till och tråcklar ihop i t ex ett gammalt avlagt lakan eller annat. Då ser du precis hur mönstret funkar.
Alternativt gör du mönstret på s.k. nonwoven mönsterpapper som man t.o.m. kan sy i.

http://www.bibbistextil.se/webshop/nonvoven-m%C3%B6nsterpapper-2549565

Lizelda
2/25/15, 2:26 AM
#22

Jag tror faktiskt att jag förstod alltihop av det där! :) Vi har massa gamla lakan så det kan jag absolut göra.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sindri
2/25/15, 8:33 AM
#23

Så spännande. låt oss gärna veta hur arbetet går - och hur resultatet blir. Dyker det upp frågor på vägen så kom igen i den här tråden så vet alla vad det handlar om.

Stort lycka till!

Lizelda
2/26/15, 12:45 AM
#24

Tack så mycket, ska absolut försöka dokumentera så ni får se! ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
3/2/15, 8:32 PM
#25

Beställde en provdocka för att kunna se vad jag gör lite bättre men blev väldigt besviken när jag upptäckte att den inte fanns i lager… Stod inte på hemsidan utan det fick man veta när man betalt :/ Så det verkar som att det här får stå på is ett tag. Någon som vågar gissa på hur lång tid det kommer ta innan den kommer in? Obs, ej svensk butik utan kommer från England.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

parsley
3/2/15, 8:50 PM
#26

Det brukar ta ca 1 vecka från England, om saker och ting finns i lager. En skyltdocka är ganska stor, så den kanske tar lite längre tid.

Lizelda
3/2/15, 8:52 PM
#27

Stod att det skulle ta 3-5 arbetsdagar så den borde kommit imorgon. Hur ofta tar sådana där sidor in saker? Varje månad? Varje vecka? Nästan aldrig?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
parsley
3/2/15, 8:56 PM
#28

Maila dem och fråga.

Upp till toppen
Annons: