Annons:
Etikettvirkning
Läst 2321 ggr
atanneryd
2/22/15, 10:17 PM

Virka raglan, problem med ett mönster

Jag håller på att virka en Pippi-klänning, mönster från Svarta Fåret, och har problem med ökningarna.

På varv 2 ökar jag på fyra ställen genom att virka 2 fm i samma m. På varvet efter står det så här: "Vänd arb med 1 lm och fortsätt virka 1 fm i varje m samt gör en ökning i lm i föreg varvs ökning. Det blir 1 m mer på var sida om varje ökning och man ökar varje v i lm i föreg varvs ökning. Fortsätt virka och öka på detta sätt i totalt 16 varv."

Jag fattar inte riktigt. Ska jag lägga in en lm innan jag gör 2 fm i en fm? så att det blir lm+2 fm+2 fm+lm?

Annons:
Sagolikt
2/23/15, 9:40 AM
#1

Nej. Jag tolkar det som att du ska göra 1 fm, 1 lm, 1 fm i varje raglanökning (där du gjorde 2 fm i samma på förra varvet. Jag tror även att du skulle gjort en lm mellan de två fm i varje ökning på varv 2).

parsley
2/23/15, 9:43 AM
#2

Stickar man en raglan uppifrån och ner så brukar man ha fyra maskor som kallas raglanmaskor. Man ökar på varje sida om dessa maskor tills arbetet blivit tillräckligt stort. Då delar man det för ärmar och  bål.

Här finns en lättfattlig beskrivning på en virkad barntröja, med raglanärm. Den är virkad uppifrån och ner.  http://www.madebycecilia.com/2012/04/basmonster-virkad-barntroja-eller-kofta.html?m=0

Upp till toppen
Annons: