Annons:
Etikettsömnad
Läst 1153 ggr
densomundrar
2015-02-22 11:12

Bra sak för nybörjare?

Hade tänkt lära mig att sy, var igen hejjare på det i slöjden men känner att jag skulle vilja kunna sy mina egna kläder, gardiner och lite annat smått och gott. Så snart jag klurat ut hur jag trär symaskinen och får till raksöm och sicksacksöm. Skulle vilja börja med att sy en pennkjol av ett brunt tyg jag har, men har inget mönster men tänkte ta en annan sådan kjol jag har och rita av det. Tror ni detta är för svårt för mig som nybörjare?

Annons:
parsley
2015-02-22 11:24
#1

En rak kjol tillhör det enklaste man kan sy. Vill du inte sätta saxen i ett dyrt tyg provsy i ett billigare först, t ex ett gammalt lakan.

densomundrar
2015-02-22 11:30
#2

Betryggande, då satsar jag inte för högt :-) Vid närmare eftertanke behöver jag en dragkedja till, men det kan väl inte vara så svårt att sätta i? Har ett tyg som är över efter det att jag klädde om kökssoffan som jag tror skulle bli jättesnyggt till en kjol, kjolen kommer tyvärr bli ganska tunn men har en liknande kjol i samma typ av tyg och den fungerar bra att använda.

parsley
2015-02-22 11:32
#3

De som är vana vid att sy syr ofta ganska arbetade pennkjolar med linning, veck, veck, blixt och figurnära passform. 

En enkel rak kjol kan man sy på följande sätt:

  • Mät runt höfterna och lägg till 14 cm. 10 cm är rörelsevidd och 4 cm är sömsmån.

  • Klipp ett stycke som motsvarar måttet i 1 och lägg till för fåll nedtill och och resår upptill. 

  • Har du ett höftmått på 100 cm och vill ha en kjol som är 50 cm lång klipper du alltså ett stycke som är 100+14 cm * 50 +6 cm. 3 cm viker man ner upptill för att kunna trä in en resår och 3 cm är fåll nedtill (ev kan det behövas lite mer som fåll och kanal för resåren). 114*56 med andra ord.

parsley
2015-02-22 11:35
#4

Kör du fast på något moment, så brukar det finnas instruktionsvideos eller sk tutorials som förklarar hur man gör. Testa att googla eller att söka på youtube. Hittar du inget på svenska, så försök med engelska.

densomundrar
2015-02-22 11:36
#5

Tusen tack :-)

Upp till toppen
Annons: