Annons:
Etikettsömnad
Läst 3486 ggr
Imasy
2/15/15, 11:16 AM

Symaskinen ger mig huvudvärk!

Jag och symaskinen är inte kompisar på långa vägar. Jag har gjort allt vad jag kan, men det blir bara en massa fula öglor under tyget. 

Jag vet inte vad som blir fel, och jag har testat att fippla runt och prova olika saker med resultatet är detsamma.

Jag vet att barnen har varit och pillat på den och då blir ju resultatet därefter, men nu får jag inte till det.

Någon som har ett tips på hur man kan göra eller är det bara service på butik som är nästa steg?

Annons:
parsley
2/15/15, 11:17 AM
#1

Har du bytt nål?

Imasy
2/15/15, 11:18 AM
#2

Jag har bytt nål, testat att trä om en miljon gånger, testat olika späningar på tråden, olika sömmar etc men det blir bara pannkaka endå.

VildaVittra
2/15/15, 11:33 AM
#3

Har du skruvat på skruven på undertrådens nålhus? Och vad har du för symaskin?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
2/15/15, 11:34 AM
#4

#3

Japp, har varit där och pillat också utan resultat. Är en AEG, en billigare viariant av samma typ som man kan hitta på Ikea, Ica mfl.

VildaVittra
2/15/15, 11:40 AM
#5

#4 Då är risken att du kommer fortsätta att ha huvudvärk, billighetsmaskiner är skräp och nästintill omöjliga att få att fungera som dom ska. Jag skulle försöka hitta en gammal begagnad istället och använda AEG-maskinen som dörrstopp eller som dekoration i rabatten. 😎 

Satt och bråkade med en kompis sådan i timmar innan jag kunde sy utan trassel, och jag är långt ifrån nybörjare på att sy.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Choklad
2/15/15, 12:33 PM
#6

Har du kollat under och övertråd så att det stämmer överens?  Och nålen bör vara anpassad till trådens tjocklek, och till tyget.

U R us

Annons:
Imasy
2/15/15, 12:49 PM
#7

#5

Ja jag är rätt trött på den nu efter flera timmar så den kan till och med få hamna i soptunnan för den har inte gjort sig förtjänt som rabattprydnad 😡

#6

Över/undertråd kommer från samma rulle om det var det du menade? Har testat olika nålar också men inget bättre resultat.

Choklad
2/15/15, 12:56 PM
#8

nej, under och övertråd är inte detsamma, vet inte hur din symaskin fungerar, men på min har jag undertråden under nålen i en särskild rulle, och den andra tråden sitter i en egen rulle, de två trådarna ska ju sedan förenas i stygnen som blir på tyget. Sedan, om du har billig tråd, så trasslar den sig och går sönder, så köp isåfall en trådrulle som kostar ca 30 kr, köp aldrig de där billiga, de är bara skräp.

U R us

Imasy
2/15/15, 1:45 PM
#10

Alltså, nu blev jag nästan ännu mer förbannad. Har suttit med f*nskapet som den käre ägodelen heter nu för tillfället och bråkat sedan nio i morse. Barnen har påpekat att man får INTE säga F*n.

Testade att byta till en annan tråd. Ser riktigt finfint ut. Var lat och gjorde misstaget att köpa tråd på Ikea igår när jag var där.  Det blev en läxa att lära av. För med Gutermann-tråden ser det alldeles finfint ut.

Sydde ju ett nytt överdrag till maskinen för typ två veckor sedan och då krånglade den inte alls, så jag fattade inte varför den började bråka så hemskt idag.

Så tack för all hjälp hälsar hon som ska gå och köpa ny sytråd :)

Choklad
2/15/15, 3:42 PM
#11

👍Lycka till 🙂

U R us

anki1
2/15/15, 4:49 PM
#12

Kan det vara så att hylsan till  undertråden inte sitter i ordentligt? De hände mig senaste gången jag skulle sy. Det blev trassel i undertråden. maskinen "nöp" och jag fick kalla in maken att eda ut det. jag och symaskiner är inte heller riktigt kompisar. Inte ens den nya som bara är 2 år gammal. jag har sytt på den 2 gånger

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Imasy
2/15/15, 5:34 PM
#13

#12

Jag tror det var tråden som var problemet. Har testat med den nya rullen jag var iväg och köpte också och det rullar på finfint nu :)

Annons:
anki1
2/15/15, 6:00 PM
#14

Ok.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: