Annons:
Etikettstickning
Läst 3314 ggr
Saffran0Spice
6/10/14, 9:43 AM

Sy ihop två delar

Jag håller på men en mössa till min hund, den stickas i två delar - en för halsen och en del som går över själva huvudet.

Dessa två delar ska sys ihop, men den förra jag gjorde (på test) blev ''hård'' i sömmen och hade knappt gått på huvudet om jag försökt (fel stl så passade iallafall inte) och då sydde jag med kaststygn försiktigt runt.

Så min fråga är - hur syr man ihop två delar på bästa sätt utan att det blir en hård kant?
Den kant som är på halsen är i resårstickning medans kanten på huvudbiten är i slätstickning.

Annons:
Pialinn
6/10/14, 12:27 PM
#1

Du har sytt ihop på bästa sättet: kaststygn. Det går kanske med efterstygn oxå.

Kan det inte vara så att du lagt upp eller avmaskat för hårt?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Saffran0Spice
6/10/14, 12:34 PM
#2

#1 hmm, möjligt, ska försöka att maska av lösare denna gången och se om det fungerar bättre =)

Evahelene
6/10/14, 2:42 PM
#3

Gör som det visas i denna video.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Saffran0Spice
6/10/14, 2:43 PM
#4

#3 tack, det ska jag testa! =)

Pialinn
6/10/14, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Många får rådet att använd 2 stickor när man lägger upp, men det gör själva stickmaskan lösare, inte uppläggningen.

Det viktigaste är att den "undre" tråden (på bilden grön) inte blir för hårt hopdragen.

Stal bilden från garnstudio.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Saffran0Spice
6/10/14, 5:30 PM
#6

#5 När jag lägger upp har jag alltid 2 stickor =)
Men drar åt för mycket vid avmaskningen ><

Annons:
[SusanneKs]
6/10/14, 9:27 PM
#7

Gör som #3 föreslår, du behöver inte ens maska av utan kan ta maskorna från de båda stickorna växelvis.

Den metoden lärde jag mig på 80-talet under en kurs i japansk stickning. Vi sydde ihop sidsömmar på ett liknande sätt också. Allt blir snyggt och elastiskt. Sedan den kursen syr jag aldrig ihop på något annat sätt och använder alltid stickgarnet och en trubbig stoppnål.

Upp till toppen
Annons: