Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 2443 ggr
parsley
2014-04-01 09:00

Maskor och medeltid

Anna-Karin Lundberg - Maskor och medeltid

Boken innehåller 20 beskrivningar på olika projekt, främst tröjor, koftor och västar, inspirerade av medeltida kyrkomålningar från trakterna kring Sigtuna och Enköping. Färgsättning, bladrankor och detaljer från helgonens klädnad har inspirerat till mönstren. Projekten kräver tålamod och goda nerver. Plaggen stickas på rundsticka nerifrån och upp med flerfärgsstickning i Fair Isle-teknik. I samband med monteringen klipps plaggen upp för ärmhål, ev framkant och halsringning. I boken finns tydliga teknikbeskrivningar. Modellerna är klassiska både till form och  färgsättning. Stickar man en sådan tröja har man ett plagg att glädjas åt mycket länge. Garnerna som används är Kampes Ullgarner, 300 m per 100 g, så garnerna är lätta att hitta på postorder. Det finns även ett antal ersättningsgarner som kan användas. Att bläddra i boken är som att gå in i en grannt bemålad kyrka. Även om man inte stickar från den så är det en bok att glädjas åt i många år framöver.

Annons:
parsley
2014-04-01 09:01
#1

Länk till Bokus med information om boken

http://www.bokus.com/bok/9789153436942/maskor-och-medeltid-sticka-barder-bladrankor-och-brokadmonster/

Boken finns även hos andra återförsäljare och bör kunna lånas på bibliotek.

parsley
2014-04-01 09:02
#2

Lite fakta om boken

  • Inbunden
  • Språk: Svenska
  • Antal sidor: 128
  • Utg.datum: 2012-09-04
  • Upplaga: 1
  • Förlag: Ica Bokförlag
  • Medarbetare: Silvennoinen, Tom (foto) / Ekelöv, Kenneth (foto)
  • Dimensioner: 294 x 215 x 14 mm
  • Vikt: 767 g
  • SAB: Qccaa,746.432
  • ISBN: 9789153436942
Afturelding
2014-04-01 09:09
#3

Jag sitter med den i knät precis nu 😃
Än så länge har jag inte följt mönstrena, bara diagrammen. Jag tycker bättre om att forma plagg själv. Men en riktigt fin bok är det. Snart är första plagget klart.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: