Annons:
Etikettbroderi
Läst 3676 ggr
jossa5
2014-03-11 14:28

Stryka slätt?

Hej alla,

Behöver lite hjälp av er. Det är så att jag sytt två kökshanddukar, och sedan broderat på dom. Men då dom ska ges bort, så vill jag ju ha dom så slät och fin som möjligt.

Hur gör jag? Jag har ett strykjärn som jag kan spilla vatten i för att få ånga. Har tvättar handdukarna nu, och strök dom, men just kring broderierna är det väldigt skrynkligt ändå, just för att jag använde ingen ring när jag broderade, så skrynklade ihop tyget lite för att kunna brodera.

Hoppas någon kan hjälpa mig! Och passar sig inte inlägget här, så säg gärna till.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
LinaLj
2014-03-11 14:46
#1

Absolut bäst är att mangla i stenmangel, men det är ju inte vanligt att man har 😉.

Näst bäst tycker jag det är att pressa. Man tar en kökshandduk (inte den som man ska pressa) och fuktar i vatten. Lägger den broderade handduken på strykbrädan och sedan den fuktiga över och stryker sedan. Brukar bli absolut bäst resultat för mig.

jossa5
2014-03-11 14:51
#2

Näe, det har jag ju inte… Men får prova ditt näst bästa! Tack för tipset! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

anki1
2014-03-11 16:13
#3

Jag tror inte du får ut rynkorna kring broderiet. Jag gjorde nämligen likadant när jag broderade min första duk för 35 år sedan. Jag hade ingen sybåge. Det blev lite hopdraget.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

jossa5
2014-03-11 19:13
#4

#3 Försökte tänka på att inte dra åt för hårt, men det kanske är som du säger. Ska prova tipset jag fick i #1, men annars får jag lära av misstaget. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[SusanneKs]
2014-03-11 23:07
#5

Fördelan med att använda sybåge är att man tvingas att jobba rätt med nålen:

Den ska stickas rakt genom tyget, dras ut helt på andra sidan. Sedan ska den stickas rakt upp igen. Dra ut helt igen utan att dra hårt. Då undviker man att dra åt för hårt.

Jag håller med övriga om att det är för sent att göra något för att få tyget kring broderiet slätt. Men om det skulle gå så undvik att mangla. Man vill ju att broderiet ska stå upp lite grann. Ett broderi ska strykas från baksidan mot ett mjukt underlag.

[deen]
2014-03-14 08:24
#6

Bra tips i tråden! Jag smyger in och tar till mig, har nämligen också lyckats med något liknande.😛

Annons:
anki1
2014-03-14 09:36
#7

man lär sig snabbt. Sybåge finns i 3 storlekar, jag använder helst mellanstorleken eftersom jag  har svårt att hålla den stora (små händer).

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

LinaLj
2014-03-14 09:39
#8

Jag älskar min sybåge, främst för att det blir så mycket enklare att hålla arbetet. Jag vet inte vilken storlek jag har, det är en gammal i bambu som jag ärvt efter farmor.

[SusanneKs]
2014-03-14 16:06
#9

Jag gillar egentligen inte de runda sybågarna. Jag tog en kurs i knyppling och broderi vid Linköpings universitet och vi fick köpa likadana broderiramar som används vid Handarbetets Vänner. 

Arbetet sys fast vid 2 rundstavar - en i varje ända. sedan hålls det ut av 2 sidostycken. När man broderat färdigt en bit så rullar man fram nästa del. 

Ateljé Margareta säljer broderiramar,

Upp till toppen
Annons: