Annons:
Etikettsömnad
Läst 3560 ggr
Mmnda
1/28/14, 5:43 PM

Hur smörjer jag min maskin?

Jag har precis införskaffat symaskinsolja till min gamla Husqvarna, men jag har ingen aning om hur man gör. I instruktionsboken står det att maskinen inte behöver smörjas, men vad jag förstått så kan det aldrig skada att smörja den lite då och då iallafall.

Min mamma säger att hon brukar droppa där metall möter metall, är det rätt eller är det nån annanstans man ska smörja, eller nånstans där man absolut INTE ska smörja?

Hur gör ni?

/ Amanda

Annons:
parsley
1/28/14, 7:19 PM
#1

Finns det inte små hål där du ska droppa symaskinsoljan?

Mmnda
1/28/14, 7:31 PM
#2

Nä, tyvärr inte. Men jag lät symaskinen gå lite utan tråd när jag hade lagt den ner, och då såg jag rätt tydligt upp i maskinen och kunde gissa mig till var den behövde smörjas :)

/ Amanda

Lill-Kisse
1/29/14, 12:07 AM
#3

Trist att inte ha smörjhål, för naturligtvis behöver symaskinen oljas. Kom ihåg friarmen också. Du kanske behöver skruva loss plattan ovanför undertrådsspolen för att komma åt att droppa lite olja där. Normalt brukar det finnas rörliga delar i metall där inne.

Jag kan väl tillägga att det är ett område som är viktigt att hålla rent från ludd. En liten borste och tops brukar vara lämpliga redskap.

[SusanneKs]
1/29/14, 10:16 AM
#4

Smart att riktigt se efter vad som händer när maskinen ligger ner. Ta bara lite olja, det räcker.

Gammal olja beckar ihop och kan göra att maskinen går väldigt trögt eller inte alls. Man kan värma med hårtork och få den lösare. 

Det enda jag vet säkert är att det inte ska finns olja i den väg som tråden går, speciellt inte mellan trådspänningsbrickorna där det ska kunna gå mer eller mindre trögt. 

På min Pfaff ska man ha en droppe olja där skytteln sätts in, det finns en rörlig del där. Jag minns inte hur det ser ut i en gammal Husqvarna

Mmnda
1/30/14, 3:56 PM
#5

Tack för era svar!

Min maskin har nu fått en mini makeover. Den har rensats ordentligt på minst 20 år gammalt ludd, smörjts och rengjorts. Den har fått nya nålar, ny ordentlig tråd istället för den jag köpt på Coops 10-kronorsmarknad och nu är den som ny! Det är verkligen en fröjd att sy med den :)

/ Amanda

[SusanneKs]
1/30/14, 6:23 PM
#6

Så roligt! Det är säkert en mycket bra maskin som det lönar sig att sköta om. Den kanske inte behöver gå till doktorn på ett tag efter dina omsorger.

Annons:
Upp till toppen
Annons: