Annons:
Etikettsömnad
Läst 5114 ggr
Mmnda
2014-01-22 15:45

Fråga om mönsterbeskrivning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte nyligen Ottobres senaste tidning och har redan börjat sy ett par leggings. Men jag förstår inte den delen av beskrivningen när man ska sy midjan. Bifogar en bild ur tidningen. Vad menar de med MV - 3…4 ? Och menar de sen att man ska sy mitt på resårbandet? Det kanske är dumma frågor, men jag är väldigt ny på att sy kläder så det är en del saker som är stora frågetecken. Tack på förhand :)

/ Amanda

Annons:
VildaVittra
2014-01-22 15:52
#1

Jag uppfattar det som midjans omkrets minus 3 till 4 cm. 

Nej, du ska inte sy mitt på bandet, utan vika in det två gånger så att det blir täckt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mmnda
2014-01-22 16:33
#2

Ah, ja det låter ju logiskt nu när du säger det :) men vad står MV för? Midje..? Mitten..? 

Jag ska alltså vika in tyget så det täcker hela bandet, och sen sy med elastisk söm rakt över? Svårt att förklara kanske, men jag ska sy över bandet så det sitter fast i byxan, det ska inte vara löst i själva linningen?

/ Amanda

VildaVittra
2014-01-22 16:56
#3

Jo, det ska vara löst, du ska sy precis under så bandet ligger i en kanal.

MV tolkar jag som midjevecket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[SusanneKs]
2014-01-22 19:00
#4

MV betyder midjevidd. Alla mått som man tar runt kroppen kallas vidd, men vi brukar skriva ut orden ordentligt:
bystvidd, höftvidd, stussvidd, överarmsvidd osv.

Som VildaVittra skriver så ska resårbandet ligga inuti en kanal. Det ska löpa fritt där. Det kan vara lite pilligt för en ovan att sy fållen utan att råka sy fast resårbandet.

Du kan göra på ett annat sätt första gången så förstår du sedan hur det hela är tänkt att fungera:
 Tänk dig att du syr en fåll i din midjan på din legging. Vik två gånger och sy en tvillingsöm.  Om du lämnar en liten bit ofållad så kan du trä in resåren i den bildade kanalen med hjälp av en grov nål. Du får sy ihop rundeln efter i stället för innan du fållar.

Lycka till!

anki1
2014-01-22 19:02
#5

Kan man inte bara sy en kanal och sen trä in resårbandet? alltså sy ner där bandet ska vara fast utan bandet, som sen träs i.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mmnda
2014-01-22 19:27
#6

Okej, då förstår jag! Jag brukar göra som #5 skriver, men det är väl i princip samma sak som #4 föreslår :) 

Man kan väl sy några stygn där bak för att Fästa resåren i byxan? För det värsta jag vet är när den korvar och vänder sig inuti byxan. 

Det jag inte hänger med på riktigt är att resårbandet är ganska brett, 1,5 mm. Det blir ju en ganska bred kant uppe i byxan då? Är det verkligen snyggt? 

Ber om ursäkt ännu en gång för mina kanske korkade frågor, men jag vill verkligen lära mig om allt om sömnadens underbara värld! Och då måste man ju fråga några som kan ;)

/ Amanda

Annons:
VildaVittra
2014-01-22 19:32
#7

#6 1,5 mm?

Vilket mönster är det? Finns det en bild på nätet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mmnda
2014-01-22 21:05
#8

ojsan, menade 15 mm ^^

/ Amanda

[SusanneKs]
2014-01-23 00:37
#9

Jag tror att det är fråga om barnkläder eftersom det senaste numret av tidningen var för barn och då är det nog bäst med en kanal med lös resår.
Man brukar sy fast resår kring benöppningar på trosr och baddräkter och har då ofta framilonband - ett ca 10 mm bred genomskinlig elastisktband.Då syr man med flerstegs zickzack på bredaste bredden och ganska stor stygnlängd. Maskinerna brukar inte kunna sy bredare sömmar än 9 mm.
Kanske kan du testa att göra något sådant. Pröva på en bit resttyg.

Om du vill undvika att resåren rullar sig är det nog en bred flerstegszickack som gäller.

Mmnda
2014-01-23 13:07
#10

Ja det stämmer, det är ett par leggings till ett litet barn. 

Men blir inte linningen jättebred då, ifall man först ska ha i bandet som är 2 cm brett och sen sy med tvillingsöm UNDER det? För jag har köpt resårband som är 15-20 mm brett, och sen införskaffat mig en tvillingnål.

Jag tror att jag ska testa mig fram att sy in en bit band på en spillbit tyg först så att jag får kläm på det. Bättre om jag lär mig av mina misstag :) är som sagt ny, och då är det bra att jag får lite erfarenhet!

Lite OT fråga, men nu när jag ändå är igång. Nåt speciellt ni tycker att jag ska tänka på när jag syr med tvillingnål?

/ Amanda

[SusanneKs]
2014-01-23 18:09
#11

Du syr du antagligen i trikå/singeljersey? Se då till att du har nål och tvillingnål för stretch. Spetsen är lite rundare så att nålen går mellan och inte skär av trådarna i stickningen. Det kan bli fula hål annars som blir värre för varje tvätt.

Jag vill minnas att det finns resår som är avsedd för linningar och som inte böjer sig. Jag sydde en långkjol för ett par år sen och använde linningsresår som syddes in i en kanal precis som din beskrivning visar. Enda skillnaden är att det fanns blixtlås och där fick jag sy fast ändarna av resåren. Det var inga konstigheter med något vridande av resåren, men det var pilligt att unvika att sy fast resåren i kanten. Jag har inte kvar kjolen, den finns hos en väninna numera.

Många har problem med trådspänningen när de syr med tvillingnål. En del maskiner krånglar och ena övertråden kan kinka och gå av. Använd kvalitetstråd. Blir det för struligt kan du sy ner kanten med en smal zickzack och normal stygnlängd.

Lycka till!

Mmnda
2014-01-23 20:04
#12

Okej, det ska kollas upp! :)

Hade massa klödd när jag testade min nål idag (den var avsedd för stretchtyg), massa justerande men fick ändå inte det riktigt bra. Tyget bullade sig liksom mellan sömmarna, och när jag väl började sy i mitt "riktiga plagg"… Självklart går nålen av! Vett sjutton hur, men ja. Jag får skaffa mig en ny helt enkelt. 

Ägaren av butiken sa att tvillingnål är jättesvårt att använda, och att det krävs mycket övning. Är det så? Är det inte bara rätt inställning på maskinen som är mest avgörande? 

Har försökt leta i forumet och på google, men hittar inte riktigt svaret på varför tyget bullar sig mellan sömmarna. Jag har lossat undertråden så mycket jag vågar, gör jag det mer så blir zickzacksömmen jätteful. Annars får jag väl bara träna, men jag vill ju vara sådär extremt skitgrym på att sy kläder nu direkt! Helst igår ;)

/ Amanda

[SusanneKs]
2014-01-24 00:03
#13

Vad trist! Det är länge sedan jag sydde med tvillingnål och hade egentligen inga andra problem än att det drog ihop sig lite i mitten, något som jag inte var helnöjd med. Men du ska inte jämföra dina  tvillingnålslsömmarsömmar med täcksömmarna på fabrikssydda plagg. Tvillingnålen är en nödlösning.

Några nålbrott har jag inte råkat ut för med tvillingnål. Men min mer än 20 år gamla Pfaff är ett underverk. 

Jag tror liksom du att inställningarna på maskinen är avgörande för resultatet plus att maskinen själv kan vara mer eller mindre bra för ändamålet. Zickzacksömmen på baksidan blir inte lika fin som den som är sydd med täcksömsmaskin.
Det finns några olika bredder på tvillingnålar, kanske en där nålarna sitter tätare ger finare resultat för dig. Jag skulle också vilja prova att ha en tunnare undertråd typ overlocktråd.

Slutligen en länk som visar hur man kan sy på en centimeterbred resår med trestegs zickzack.
http://www.youtube.com/watch?v=PF699L0Qj4M

Annons:
Mmnda
2014-01-26 10:34
#14

Jag hade dock önskat att jag får hyfsad kläm på tvillingnålen, för det hade kunnat få mig att sy helt okej kläder som ser ordentliga och lite proffsigare ut. Typ när man syr ärm- och benslut och så, och när man syr på kantband. Men jag får väl helt enkelt träna, och ifall mitt nyfunna intresse håller i sig kanske man ska börja fundera på att spara ihop pengar till en bättre maskin :)

Tack för länken! :)

/ Amanda

VildaVittra
2014-01-26 10:38
#15

En av mina bästa maskiner kostade hela 70 kronor i inköp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mmnda
2014-01-26 12:11
#16

Ojoj, dom rika dom kan ;) loppisfynd eller? :) jag har ärvt en gammal Husqvarna i metall, den är superbra, men jag tror att jag ska få den servad när jag har råd. Tror att det är det som gör att tråden går av för jämnan, något ojämna stygn och så.

/ Amanda

VildaVittra
2014-01-26 13:02
#17

Jupps, gjorde ett stort hål i fickan den affären. 😃 Har du smörjt och sedan städat under stygnplåten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[SusanneKs]
2014-01-26 17:50
#18

Ja städa ur maskinen ordentligt! Damm och trådrester som samlats under stygnplåten ska bort. Ta en grov luddfri tråd och rensa mellan trådspänningsbrickorna, det kan finnas gammat skräp där också. Sätt dit en droppe symaskinsolja (ingen annan olja!) där metall rör sig mot något material men inte mellan trådspänningsbrickorna förstås.

Vanliga gamla symaskiner brukar vara toleranta när det gäller tråd men de tål förstås inte vilket skräp som helst. Gammal bomullstråd brukar bli skör och det finns billig tråd som inte duger till mycket. Det märks extra mycket när man syr med tvillingnål.

Jag är nyfiken på varför din tvillingnål gick av. Kan den ha slagit i stygnplåten?

Mmnda
2014-01-27 12:36
#19

Jag ska absolut ta och städa min maskin, och även smörja den! 

Jag misstänker att den kan ha gjort det. Jag sydde ett benslut på ett par babybyxor, så det klurigt att hålla uppvikningen på plats. Jag kan ha råkat dra i tyget när nålen nuddade vid, och på så sätt fått den att slå i metallen. Det var nämligen bara ena nålen som gick av. 

Jag brukar använda IKEAS sytråd, men har insett att det nog inte är någon höjdartråd. 

Ska läsa i bruksanvisningen nu och se hur man rengör den på bästa sätt :)

/ Amanda

Upp till toppen
Annons: