Annons:
Etikettböcker-lästips
Läst 2940 ggr
parsley
2014-01-21 15:51

Varmt och stickat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eva Trotzig och Erika Åberg - Varmt och stickat

Boken innehåller en introduktion om ullens förträfflighet och tips om hur man ska sköta sina stickade plagg, samt lite tekniktips med anknytning till boken. Någon regelrätt stickskola för nybörjare finns inte.

Beskrivningarna omfattar tröjor och koftor till barn och vuxen, samt diverse mindre plagg som t ex sjalar, pulsvärmare, vantar och sockor. Beskrivningarna är lite "pratiga". Vantarna är antingen mönsterstickade enligt Diagram, tvåändsstickade eller enkla basbeskrivningar. Ett par lättstickade spetsmönster visas i boken, både som Diagram och beskrivna i text. Tröjorna är stickade uppifrån och ned. Tekniken är lite ovanlig, men väl värd att sätta sig in i och det finns inte speciellt många beskrivningar på svenska hur man gör.

Garnerna kommer från bl a Ullcentrum på Öland, Östergötlands Ullspinneri och Järbo. Shetlandsgarn från danska BC-garn används till en del beskrivningar. Garnerna är relativt lätta att få tag på, bl a via postorder.

Fotot har en konstnärlig ambition, med snygga foton, snarare än tydliga. Det är svårt att lista ut hur en modell är stickad med utgångspunkt från bilden.

Sammantaget känns boken inspirerande. Modellerna känns klart bärbara. Av vuxenplaggen kan jag tänka mig att göra alla modeller som visas i boken. Några småttingar att sticka till har jag inte, hade jag haft det så hade jag definitivt inspirerats att sticka till dem med utgångspunkt från boken.

Annons:
parsley
2014-01-21 15:51
#1

http://www.bokus.com/bok/9789155259624/varmt-och-stickat-vantar-mossor-sockor-sjalar-trojor-och-lite-spets/

Länk till Bokus med information om boken. Den finns även hos andra återförsäljare.

parsley
2014-02-06 13:17
#2

Uppdaterar mig själv lite grand.

När jag testade att sticka en av sjalarna i boken gav jag upp på provlappsstadiet. Följer jag diagrammet får jag inte rätt maskantal. Den skrivna beskrivningen stämmer inte med diagrammet. Sjalen betecknas visserligen som svår, men jag brukar inte ha problem med att följa t ex Diagram, så jag utgår från att det är fel på beskrivningen. Suckar besviket.

Upp till toppen
Annons: