Annons:
Etikettstickning
Läst 7141 ggr
Linapina
12/17/13, 9:12 AM

Tips på rundstickor

Hej! Skulle vilja ha lite tips på vilken typ av rundstickor i föredrar. Jag behöver några olika storlekar men vill veta vilka ni rekommederar.

Annons:
parsley
12/17/13, 10:41 AM
#1

Mina erfarenheter

Vanliga

"Vanliga" från garnaffär eller lågprisvaruhus med grå metallspetsar och genomskinlig wire är billiga och  fungerar tillfredsställande att sticka med. En del har spetsar som känns ojämna i ändan. Wiren kan kännas lite styv och det finns risk att den får veck som är svåra att räta ut.

Rostfria

Jag har haft turen att hitta rostfria rundstickor med smidiga wirar på loppis. Kanske finns de även nytillverkade?

Bambu

Billiga bambustickor säljs i bland i flerpack via auktionssajter som t ex Tradera och Ebay.uk. Att köpa ett sådant här set kan vara ett prisvärt sätt att få en en komplett uppsättning stickor i olika grovlekar. De brukar ha en plastwire som kan kännas lite styv och motspänstig. Stickorna känns sträva, vilket kan vara till fördel när man stickar med t ex bomullsgarn. En del säger att de blir glattare när man använt dem en tid. Tunna stickor  2-2,5 mm går lätt av. Bambustickorna är helt OK att sticka med. Välj gärna 80 cm långa.

Exlusivare rundstickor

Dyra rundstickor av trä och andra material finns i en del garnbutiker. Knit Pro är ett exempel på märke. Mina Knit Pro-stickor har smidig wire och det polerade träet i spetsarna är behagligt att hålla i. Mina absoluta favoritstickor.

Rundstickor med utbytbara spetsar

Hos en del fabrikat finns möjligheten att kombinera wire och lösa spetsar. Jag har inte testat någon av de här seten, men de som gjort det brukar vara nöjda. De verkar som de grovleken på den här typen av rundstickor börjar på 3,5 mm och jag stickar mycket med 2,5-3 mm, så för mig har det inte känts motiverat att köpa dyra set med grovlekar som jag kanske inte kommer att använda särskilt mycket. Vill man ha lite grövre stickor och är beredd att betala en slant så kan kan den här typen av stickor definitivt vara värda att köpa. 

Fyrkantiga stickor

Fyrkantiga stickor är relativt nya på marknaden. De sägs vara bekväma att hålla i och underlätta för den som har ont i händerna. Fyrkantiga stickor gör även att man stickar jämnare. 

Plast

Det finns även tjocka rundstickor av plast.

Längd

Jag föredrar 80 cm.

För- och  nackdelar

Rundstickor är bekväma att sticka med och är mindre påfrestande för axlarna är traditionella jumperstickor. Gör man en ögla på wiren kan man sticka runt utan att använda strumpstickor. Tekniken kallas "magic loop knitting". Tyvärr sliter det här sättet att sticka en del på wiren. Rundstickor håller sämre än vanliga raka stickor.

Linapina
12/17/13, 8:25 PM
#2

Tack för tipsen!

parsley
12/17/13, 9:00 PM
#3

Kom på ett par modeller till 🙂 (#1 uppdaterat med detta svar)

Det finns även tjocka rundstickor i plast.

Jag har hittat rundstickor på loppis med rostfria spetsar och smidiga wirar.

Fyrkantiga stickor sägs underlätta för den som har ont i händerna och även göra att man stickar jämnare. Rundstickor är med fyrkantiga spetsar är relativt nya på marknaden. Jag har bara testat fyrkantiga stickor som vanliga "fram- och tillbaka-stickor". Det stämmer att de är sköna att hålla i och att man stickar jämnare med dem än med vanliga stickor.

designbyBrismo
12/18/13, 7:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Satsa på stickor som är sköna att använda, där "tråden" är följsam och maskorna löper bra. Jag kan varmt rekommendera KnitPro rundstickor i trä (även vanliga och virknålar) med utbytbar tråd/sticka som finns i olika längder och grovlekar. Du kan kombinera som Du själv behagar eftersom både sticka och tråd är utbytbara. Blir billigt och bra i längden och så värst dyra är de inte. Finns att köpa på internet och i fysiska butiker. En Rolls Royce i stickvärlden och snygga att hålla i handen!

Läs gärna min blogg och hemsida!

[SusanneKs]
12/18/13, 8:10 AM
#5

Genom åren har jag samlat på mig en stor samling rundstickor av olika längd och material. En del har stålwire, andra är av olika sorters plast. Rent generellt tycker jag att det är besvärligt med kort kabel för då har man inte friheten att röra stickorna så bra när man arbetar.

Liksom designbyBrismo rekommenderar jag också KnitPro rundstickor. De är smidiga att arbeta med, man kan välja att använda dem som vanliga stickor där man sätter ett stopp i ena änden på kabeln eller rundsticka. 

Jag köpte en sats i ett fodral. Där ingår många olika sticknummer och olika kabellängder tillsammans med de verktyg som behövs för sammansättning av stickorna med kabeln. Övergången blir helt smidig och lossnar inte. Det finns virknålar som också kan monteras ihop med kabeln, på det sättet kan man få alla sorters kroknålar som man kan önska.

Egentligen behöver man inte kortare kablar, små rundstickningar klarar man bätter med strumpstickor eller genom att arbeta med "magic loop".

Annons:
The Fame
9/8/14, 4:09 PM
#8

Knitpro Spectra funkar väldigt bra om man stickar med ull vilket jag gör väldigt mycket, men funkar inte alls till bomull eftersom de är av plast. Har inte provat Knitpro i något annat material, men jag kan tänka mig att deras kolfiberstickor är helt fantastiska.

Linapina
9/9/14, 4:19 PM
#9

Köpte KnitPro i trä i våras på syfestivalen och jag måste säga att jag är nöjd. Ska komplettera med lite fler storlekar om jag kommer dit i höst igen.

parsley
9/12/14, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

KnitPros fyrkantiga Cubics i trä finns numera med utbytbara spetsar och wirar. Jag har sett dem hos bl a Garnkorgen, Stäket och Stickor och garn.  De verkar finnas från 4 mm och uppåt, så nu är även jag ägare till rundstickor med utbytbara spetsar. Det påstås att man stickar jämnare med fyrkantiga stickor och att de är skonsammare mot händerna än runda.

parsley
9/12/14, 5:05 PM
#11

Tunna rundstickor med utbytbar wire av märket Hiya-Hiya finns bl a hos Garnci.  http://www.garnci.se/store  Spetsar och wirar säljs styckvis,  så man behöver inte köa hela set, om man inte vill.

Upp till toppen
Annons: