Annons:
Etikettövrigt
Läst 1647 ggr
[_annaH]
2013-11-18 16:16

Spolning krånglar

Min mamma har en jättegammal symaskin. Och spolningen krånglar (eller så är det jag som inte vet hur man gör). Men läser enligt instruktionerna och när jag spolat ett tag så börjar tråden att trassla ihop sig på något konstigt sätt, förstår inte vad jag gör för fel. För det går inte och sy sen för de går jättetrögt för undertråden att dra sig ur. Innan funkade det jättebra. 

Det är av märket Yamata, och är säkert nästan lika gammal som mig (19år)..

Annons:
parsley
2013-11-18 16:23
#1

Första hjälpen för symaskiner: Rengör och smörj med t ex symaskinsolja.

Är det problem med spolningen så kan det hjälpa om man för tråden fram och  tillbaks med handen så den kommer jämnt på spolen. Jag behöver göra det på min uråldriga Husqvarna.

Lill-Kisse
2013-11-18 16:55
#2

19 år är väl ingen ålder på en symaskin. Jag har en från 1950-talet och en "splitterny" från 1970-talet. De fungerar jättebra.
Rengöring är A och O. Öppna och peta ut mojs med liten borste, tandpetare och tops.

kaisakavat
2013-11-18 17:29
#3

Skulle du kunna lägga upp en bild eller två?

Dels på spolen med trasslet och dels på symaskinen och hur du trär den inför spolningen. Lättare kanske att svara mer specifikt då.

Minns från textilslöjden i skolan att vissa maskiner spolade kolossalt ojämnt, alldeles för löst, vilket gjorde att tråden inte kunde löpa av vettigt sen. Din beskrivning påminner om det..

[_annaH]
2013-11-21 13:27
#4

Vi löste problemet, tråden spändes inte riktigt så jag höll i tråden istället och då funka det jättebra!

Nu är det annat problem på symaskinen och det är bara problem efter problem så jag har gett upp. Krånglar det lite så sitter man i timmar för att fixa det, sen går det och sy 2 stygn innan samma problem uppstått. Jag vet att många klagar på att dessa symaskiner är sämst och de kan jag hålla med om, och jag förstår varför min mamma sluta sy. Nu syfta jag på märket =)

Vet ni om singer är ett bra märke på symaskin?

parsley
2013-11-21 13:39
#5

Funderar du på en ny symaskin eller att skaffa en begagnad?

Två huskurer förutom rengöring

byt nål

vänd trådrullen upp och ner

[_annaH]
2013-11-21 13:46
#6

#5 En ny. 

Jag skulle göra rent den, gjorde som de sa i instruktionsboken och då gick en platta sönder som nålen åker ner i, asså över övertråden. Så nu funkar de inte att sy, limmade med superlim men de åkte av efter en stund. (lät de stå minst ett dygn eller mer innan jag började sy). 

När jag väl kan sy så trasslar all tråd ihop sig vid undertråden, asså åker bak allt. Så då får jag sitta o trassla ur allt i en halvtimme innan jag kan sy ett par stygn innan det händer igen. 

Den har krånglat enda sen den köptes, inte värt o lägga pengar på den mer. Nu har den stått i flera år eftersom den inte funkar. Och jag tog fram den för ett par veckor sen för att sy en liten sak, har inte kunnat sy en hel rak söm på 20 cm, så mycket har det krånglat hela tiden. Känner att jag inte har den tiden o lägga på varje gång det ska sys. Lägger mer tid åt att försöka fixa den än vad jag kan sy. Då är det inte kul längre..

Annons:
anki1
2013-11-21 17:30
#7

Jag har hört att singer inte är så bra. Jag köpte mig en Huskvarna viking. Den är jag nöjd med fast jag har ännu inte sytt så mycket. Den är mekanisk, tyckte inte jag behöver nåt datoriserat. Kostade runt 2000 ny.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lill-Kisse
2013-11-21 18:35
anki1
2013-11-21 19:11
#9

jag hade en Bernina ifrån 60 talet tidigare. Jag fick den i 40 årspresent. då var den fabriksrenoverad. Den var jättetung och var svår att flytta undan när jag behövde plats på köksbordet. Nu 20 år senare hade den tjänat och blev liksom "förnyad i den nya maskinen

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

gummimamma
2013-11-24 15:09
#10

För flera år sedan pratade jag med en kvinna som ägde en symaskinsaffär. Hon sa att de absolut bästa, och tåligaste, begagnade symaskinerna är Husqarna 2000. Tunga, ja, men så tåliga.

kaisakavat
2013-11-25 10:24
#11

Bernina (inte Bernette) är också väldigt pålitliga maskiner.

designbyBrismo
2013-11-25 11:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Förstår att Du ger upp . . . finns inget värre än när det krånglar. Men om Du nu står i tankar att köpa en "ny", uppsök en symaskinsverkstad där de vanligtvis säljer begagnade maskiner. Då är de också genomgångna och servade vid köp. Och till vettigt pris.

Husqvarna 2000 och Bernina 1020 (båda mekaniska maskiner) är "syslöjdsmaskiner". Alla sömmar som man vanligtvis behöver finns och maskinerna har kraftiga motorer, är stabila, tåliga och lättanvända. Jag har själv en av vardera modellen och syr varje dag, då jag har det som yrke. Kan rekommendera dem varmt. Båda går som "en klocka", men som med allt som rör sig, behöver de rengöras och smörjas, med jämna mellanrum. A och O. Om maskinen står still under lång tid bör man "tomköra" den, framför allt om den står kallt. Allt för att den inte ska kärva ihop! Lite tips som kanske kan komma till användning . . . lycka till!

[_annaH]
2013-11-26 12:39
#13

Fast är verkligen singer dålig? Mammas vän har en singer eller ja ett par stycken som hon använder och de har aldrig krånglat någonsin. Allt från billiga till dyra singer. 
Eller har hon bara haft "tur" med sina? :)

Jag har kollat i en symaskin affär här, de reparerar och gör service osv, hon säljer en hel del symaskiner men de är sååå dyra. Hon hade inga under 4000:- De flesta va ändå begagnade! 

Jag funderar på vad jag ska köpa för symaskin, just nu kan jag inte köpa en allt för dyr men jag vill inte köpa skräp heller. 

Denna Yamata vi har, har jag sett på nätet att folk varna för denna maskin. Just för att den krånglar hela tiden. Vilket jag fått uppleva. Nu är ju denna jättegammal och inte använd på flera år pga allt krångel. 

Tack för era tips ska kolla igenom alla märken och hitta någon bra 😃

Annons:
Lill-Kisse
2013-11-26 17:54
#14

Jag har också hört att gamla Singer var bra.

[SusanneKs]
2013-11-26 22:16
#15

Jag har en gasmmal Singer som är handvevad, kanske från 30-talet. Den syr utmärkt raksöm.

Efter 50-talet har de inte gott rykte.

designbyBrismo
2013-11-27 07:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Verkstäder och säljsajter är ett alternativ. Provsy dock maskinen INNAN du köper den, om Du köper privat. Syfestival-mässorna som hålls vår/höst, öppna för vanligt folk, ger vanligtvis "mässpris" på köp av ny maskin. Priset hänger tyvärr oftast ihop med kvalité. Mekaniska maskiner låter uråldrigt, men är det inte. Bernina 1020 är den bästa maskin jag någonsin haft. Fina sömmar, knapphål, stort utbud av tillbehör medföljer maskinen, en variant av overlocksöm, klarar att sy i väldigt grova material som jeanssömmar osv. Janome är också ett bra japanskt märke, billigare i inköp än Bernina och Husqvarna. Verkstädernas utbud varierar över tid och där måste man ha bevakning eftersom det kommer in maskiner till försäljning hela tiden.

Stygnplåten i metall, som pajat för Dig, ska gå att ta bort vid rengöring. Det är just vid mataren som det samlas damm och trådrester. Satsa på en bra maskin, inte nödvändigtvis svindyr, och Du kommer sitta vid den jämt!

http://designbybrismo.blogspot.se/
http://karinbrismo.carbonmade.com/

Svartkatt
2013-11-27 23:12
#17

Jag har en husqvarna prisma 940 som jag har fått ta över efter min mamma, den har jobbat på bra i många år och har inte krånglat många gånger. Oftast så är det ju så att dom äldre maskinerna faktiskt är bättre än de nya. Fick min maskin när mamma bytte till en ny husqvarna, det tog inte lång tid innan hon ångrade sig lite, men bytt är bytt ;) Men, i alla fall så skulle jag rekommendera en begagnad husqvarna :) En maskin kostar lite pengar, men de håller i många år om man pysslar om dem lite ibland!

parsley
2013-11-28 13:05
#19

Har du begränsat med pengar att lägga på en symaskin så rekomenderar jag att du letar efter en gammal från 1960-talet.

Lill-Kisse
2013-11-28 13:17
#20

#13 Inte behöver man lägga flera tusen på en bra, begagnad symaskin - möjligen en tusenlapp. Finns det bara en symaskinsaffär i din stad, så titta in i second-hand-butikerna eller åk till närliggande städer. 

Kolla Blocket och Tradera (se tipsen i #18).

Annons:
kaisakavat
2013-11-28 13:24
#21

Det var väl under typ sent 70-tal och 80-tal när symaskinerna plötsligt började göras övervägande i plast som det blev en period med sämre modeller. Skramlar, dålig trådspänning, matningskrångel, står inte still på bordet när man syr för de är för lätta. Med mera. Numera gäller ju också endel plast, men bättre kvalitet om man går på erkända märken. 

Kom just på: Janome är ett asiatiskt märke som sägs vara prisvärt, bra maskiner enligt tester och rykte.

Upp till toppen
Annons: