Annons:
Etikettövrigt
Läst 613 ggr
kaisakavat
2013-11-01 10:52

OT Rengöra mocka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gäller alltså inte textilier, men jag testar. Här finns mycket kunskap och jag står helt novis.. har inte haft nåt att göra med skinn förutom skor, tror jag.

Har fått en jättefin duvblå mockajacka av kompis, men den är tyvärr ngt smutsig i kanterna, t ex ärmsluten. Vill snygga till den, men törs inte chansa. Vet någon hur man kan rengöra utan att sabba? 

En andra fråga: Den har visst legat undanpackad i låda och det har blivit 'veck' i skinnet. Kan man få det slätt/slätare på något sätt..?

'Problemen' syns kanske på bilden..

Tacksam för tips!

Annons:
EvaBj
2013-11-01 20:21
#1

Kanske idé att lämna in den på en kemtvätt. Lämnade själv in en mockajacka som hade fått färg på sig. Nu var mockajacka mörkbrun från och början och fick en något ljusare nyans efter tvätt och slipning.

Alternativt kan du ta ett mycket fint sandpapper och slipa lätt, borsta sedan bort "slipdammet" med en  borste. Prova först på ett ställe där det inte syns så noga.

Lill-Kisse
2013-11-02 11:20
#2

Sandpapper låter lite väl drastiskt att ta till. Det finns särskild "borste" för mocka. Börja med en sådan. Det kan räcka. Kolla i skobutik eller hos skomakare om det finns mockaborste att köpa där.

kaisakavat
2013-11-02 15:33
#3

Tack för tips. 

Har en mjuk borste jag kan testa med till att börja med. Försiktigt. 

Tänkte ev. gå in på skinnkläderaffär här i stan och fråga också. Skomakare-skobutik var ju också en tanke.

Lill-Kisse
2013-11-02 18:12
#4

Mjuk borste gör nog ingen större nytta. Du vågar prova med rotborste e dyl. Här är äntligen en sida där jag hittat bild på den typ jag har med ett konstigt utseende av naturgummi. http://www.skoservice.com/exklusiva-produkter/borste-i-h%C3%A4sth%C3%A5r-15922374

kaisakavat
2013-11-02 18:24
#5

Kom just ihåg hur jag - av en slump - fick bort en fläck från en mockasko. De är nästan vita skorna och det hade blivit en fläck på sidan framtill, såg inte kul ut. Jag tänkte dumpa dem, men använde dem en sista gång efter att ha 'duttat på' vetemjöl för att dölja fläcken.

Döm om min förvåning.. när jag sen borstade bort mjölet så följde fläcken med. Som om mjölet sög upp smutsen. 😮

Funderar på att testa ngt liknande på jackan. Börja på insidan där ev missöde inte syns.. 🙂

parsley
2013-11-03 09:19
#6

Mjöl- och potatismjöl är väl klassiska fläckborttagare? Dutta på och borsta bort och se om det hjälper.

Annons:
kaisakavat
2013-11-03 10:30
#8

Bra länk, bra tips parsley. Lärorikt. 

Igår kväll konstaterade jag att jackan tyvärr är lite för stor för mig. Och en kompis fick 'låna den' på obestämd tid, hon är verkligen snygg i den, finare än jag. Skickar era tips tillsammans med jackan till henne, så får hon prova. 

Tack alla för hjälp!!!

Upp till toppen
Annons: