Annons:
Etikettvävning
Läst 4852 ggr
aumholm
9/28/13, 7:20 PM

Hur får man bomkäpparna raka vid pådragning???

Hej! Jag gick en vävutbildning i min ungdom, detta var 15 år sedan så jag är fortfarande ganska ung men har tydligen inget minne för det… Känner mig som en idiot men måste fråga… Har skaffat mig en vävstol nu äntligen och tänkte sätta igång men så skulle jag dra på och fastnade vid att käpparna som är fästade vid garn o tygbommens snören inte blev raka när jag drog på dem. I stora vävboken står det att man bara ska rulla upp snörena på bommarna men när jag gjorde det blev ju hela käppen sned… Ska det vara så? Jag tog hjälp av morsan o syrran och de höll emot o jag mätte o härjade (kanske helt dum i huvudet) men när jag "drog på snörena" blev de ändå sneda (kan man inte göra så för att snörena vrider sig på bommen om man håller emot kanske…) Om käppen är sned blir ju allt snett hur gör ni erfarna och kunniga väverskor??? Dumma lilla väverskan

Annons:
parsley
9/30/13, 7:53 AM
#1

Tyvärr väver jag inte

Har du försökt med den här sidan

http://www.alternativ.nu/index.php?PHPSESSID=f582a7b9bb7206e3b51760a9580d3d89;wwwRedirect

Lill-Kisse
9/30/13, 8:26 PM
#2

Du har helt rätt i att bomkäppen måste ligga helt rakt på bommen. Linda upp (ut) bomsnöret och dra ut det jämnt på längden. Bomsnörets öglor ska hamna på samma avstånd som mellan bommens hål. Trä in bomkäppen försiktigt och mät avstånden mellan öglorna ordentligt. Markera gärna med en blyertspenna på käppen. 
Sedan gäller det att föra över bomsnörets öglor på exakt samma avstånd mellan langparen också. Annars blir det snett vid pådragningen. Just då kan det vara en god hjälp om någon hjälper till att hålla det utdragna bomsnöret på plats, så att det inte ruckas.

aumholm
10/1/13, 12:14 PM
#3

Tack så mycket, ska försöka igen, aldrig ge upp när man sysslar med hantverk😊

Lill-Kisse
10/1/13, 7:02 PM
#4

Det var svårt att försöka förklara det här med ord. Egentligen har man bäst hjälp av att se en bild. Förhoppningsvis har du en bok med bilder som visar de olika arbetsmomenten. Annars bör du skaffa en, för man glömmer så lätt vissa detaljer mellan de gånger man sätter upp en väv.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: