Annons:
Etikettsömnad
Läst 3319 ggr
[MyCassie]
9/21/13, 2:12 AM

Tyg som häller värme

Tips på tyg som håller kvar kroppsvärmen? Fleece vet jag men finns det andra material som exempelvis inte blir så fuktiga och genomsura i snö som fleece blir?

Annons:
[SusanneKs]
9/21/13, 8:38 AM
#1

Det bästa är fortfarande ren ull. När ull blir fuktigt eller blött blir den varm och kyler inte.

Detta sker genom en kemisk rektion. När ullen sedan torkar brukar den ta värme från omgivningen inte från den person som bär ullplagget.

Biadora
9/21/13, 2:05 PM
#2

Silke ska också vara bra. Fast jag vet inte om det är bättre än ylle.

[MyCassie]
9/21/13, 4:24 PM
#3

Det är ett hundtäcke jag skall sy så silke vill jag inte använda.

[SusanneKs]
9/21/13, 9:12 PM
#4

Visst, silke är behagligt att bära i värme och känns bättre på huden än syntetmaterial, men inte har det några värmande egenskaper som ull. Dessutom blir silket fult av nötning.

Försök hitta gamla ullfiltar så kommer du billigt undan. Snygga bandkanter kan göra plagget riktigt snyggt.

[MyCassie]
9/22/13, 2:59 PM
#5

#4 Tack för tipset, ska leta. :)

designbyBrismo
11/29/13, 4:39 PM
#6

Ren ull är i särklass det bästa materialet när det gäller värmande egenskaper. Även om ullen blir blöt värmer den ändå. Bäraren upplever sig också torr. Fantastiskt material. Ullfiltar kan vara rätt dyra i inköp, så ett förslag är att inhandla ett secondhand-plagg, tex, kappa, rock el dylikt och sy av det. Oftast kommer man över en rock till en billig penning, och kan kanske använda utvalda rockdetaljer även på hundfilten. Bra återbruk, eller hur? Eller leta efter en stuvbit. Kolla tvättråden, så den tilltänkta hundfilten inte kräver kemtvätt. Som sagt; pimpa hundfilten med snygga bandkanter och detaljer! Silke är inget bra val för ändamålet. Materialet har inga värmande egenskaper, låg tvättemperatur och tål lite slitage.
 
http://designbybrismo.blogspot.com

http://karinbrismo.carbonmade.com

Annons:
tlover
1/1/14, 2:23 PM
#7

armyshopen har massa saker av 100% ull blandannat ullfiltar (det är däremot militärt överskott så det luktar som militärt överskott så det kräver vädring och tvätt

jag har funderat på att köpa ett gäng filtar och göra isolringsgardiner till när det är riktigt kallt men det har jag inte tid med just nu

l'm back

[MyCassie]
1/1/14, 2:43 PM
#8

#7 Tack för tipset. Får besöka det när jag är i centrum. :)

Upp till toppen
Annons: