Annons:
Etikettsömnad
Läst 2693 ggr
Stephanie
2013-08-01 23:02

Tips för att sy kläder

Jag fick en symaskin för några veckor sedan och jag har lite funderingar på att testa på att sy kläder till mig själv. Men jag är en riktig nybörjare på allt vad det här heter, så jag undrar om ni har några förslag på bra böcker, bloggar, youtubevideos, sajter, webbshopar och så vidare i ämnet? 🙂 Alltså allt som handlar om sömnad, för att lära sig olika tekniker, sömmar, material osv.

Det verkar ju finnas massor, men samtidigt tycker jag att det är lite småsvårt att söka på!?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[SusanneKs]
2013-08-02 15:42
#1

Du har väl sytt något i skolan? Du är alltså inte helt ovetande.

Först ska du lära känna din symaskin ordentligt. Sy lätta saker till att börja med. Sy i vävda tyger, trikå är annorlunda så vänta lite med det. Kör med billiga tyger, det finns mycket att hitta på loppisar eller Myrorna och liknande. Du ska inte behöva känna dig ruinerad för att något inte blev vad du hade tänkt. Sånt händer oss alla. Har du tur kan det bli fint. 

Boken Kläder och grejer som du kan sy själv av Kerstin Lokrantz och Christina Björk  har många goda råd och enkla mönster. Den är från 70-talet men är fortfarande aktuell. Låna den eller köp begagnad.
Egentligen var den avsedd för skolbarn, men på den tiden kunde de mera om slöjd än dagens unga. 

Det finns massor av instruktioner på YouTube. Många är riktiga pärlor medan andra är väldigt amatörmässiga. Det mesta finns på engelska förstås, så sök på zipper när du vill sy i blixtlås. Men ett strå vassare är att besöka den lokala tyg/symaskinsbutiken där personalen brukar vara kunnig och hjälpsam.

Var beredd på att det tar tid att sy. Det är klokt att sy upp viktiga plagg i något billigt tyg först för att få till passform. När man sen syr plagget i det rätta tyget kan man  koncentrera sig på fickor, knäppningar och annat svårt.

Hoppas att du får stor glädje av din symaskin och vad du syr med den.

Stephanie
2013-08-02 18:45
#2

"Du har väl sytt något i skolan? Du är alltså inte helt ovetande."

Jag är 23, det var några år sedan nu med andra ord… Men tack för tipsen 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Amandla
2013-08-03 11:34
#3

Köp gamla påslakan och gardiner på loppis, då har du mycket och billigt tyg att träna på! 

Kolla gärna på http://www.sysidan.se/ också, där finns det mängder med bra information, både i artiklar och i forumet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
parsley
2013-08-05 08:50
#4

http://www.stoffochstil.se/

Mönster och tyger om du vill köpa nytt.

Upp till toppen
Annons: