Annons:
Etikettsömnad
Läst 4972 ggr
Brullebro
7/16/13, 3:41 PM

Sy korsett

Hejsan! 
Jag är väldigt sugen på att sy en egen korsett, men har lite svårt för att få ihop det hela. Tanken är att det ska vara knappar el liknande i fram på korsetten och i bak ska det vara snörning. 
Men för att korsetten ska hålla sig "tajt" så bör man väl ha "stavar" som håller upp den. Lite förvirrad här över hur jag ska göra.

Några tips?

Annons:
[SusanneKs]
7/16/13, 5:26 PM
#1

Det finns diverse material att köpa för att sy och staga upp korsetter hos Röda Tråden i Stockholm  http://www.rodatraden.com/.
Många sybehörsaffärer har plastskenor, som tydligen kan böja sig efter en tids användning. De flesta som syr på allvar tycks köpa från England. 

Det bästa råd jag kan ge dig är att gå in på www.sysidan.se
Där finns det många som är mycket erfarna och hjälpsamma när det gäller att sy korsetter.

Hoppas att du lyckas och får kul!

Brullebro
7/18/13, 12:05 PM
#2

#1 Tack för ditt svar! Jag började sy ihop något igår, har inte använt några skenor el liknande, tror jag ska prova att köra utan. Har varit inne på sysidan och kollat, men jag hittade inget direkt som kunde hjälpa. 

Har gjort en början iallafall, den är rak där nere och jag har inte riktigt tänkt hur jag ska göra där uppe, men jag kommer nog på något :) Baksidan ska det vara snörning. Försökte ta bild men det gör den inte rättvis haha, blev så konstiga bilder

[SusanneKs]
7/18/13, 2:54 PM
#3

Det är nog klokt att sy ihop något som du gör nu. Hur har du tänkt att korsetten ska kunna sitta uppe? Skenorna ska sys in i kanaler som nog kan läggas till senare. Vid snörningen behövs extra kraftiga skenor, om du nu inte bara ska ha den som dekoration.

Allteftersom du stöter på problem blir du medveten om vad som behövs och då kan du ställa de rätta frågorna. 
Om du googlar på corset finns det ganska så många tips att få - på engelska  förstås.

Lycka till!

Biadora
7/24/13, 8:04 PM
#4

Hej hej
Ska kolla in tipsen du fått då jag ska försöka själv sy en snygg-korsett vid tillfälle. :)
Har (med hjälp) sytt en underkorsett förut, då med draglakan från ÖoB (rätt svåra o få tag på idag verkar det som) samt med buntband som stödskenor. Funkade bra, fast jag har inte använt korsetten så mycket..
Buntbanden klipptes med avbitare i lagom längder och syddes in i kanaler, en i varje kanal.

Upp till toppen
Annons: