Annons:
Etikettövrigt
Läst 3717 ggr
[RMSLiners]
4/20/13, 6:34 PM

Fattar inte felet på maskin

Höll på med mina rådjursgardiner när maskin börja strejka och käka tråd. Ovansidan av tyget såg sömmen bra ut men på undersidan var det ett enda stort ormbo. Gick till sybutiken där maskin är köpt och fråga och de sa att det är spänningen på övertråden som är för slapp så gick hem och lekte med spänningen men inte gjorde det skillnad, den käkar fortfarande tråd och skapar ormbo på undersidan av tyget. 

Maskin är självsmörjande så det är inget sådant som behövs göras och jag har endast använt den en gång sen jag köpte den, då funka den felfritt men nu strejkar den. 

Den syr bra till en början men med slapp tråd på undersidan av tyget och efter ett tag börjar spolen hoppa, maskin surra och sen piper den om att det är trassel där spoltråden kommer upp. Spolen är rätt trädd men ändå funkar det inte.

Ideer på vad som kan vara fel?

Annons:
VildaVittra
4/20/13, 6:42 PM
#1

Har du satt undertråden åt rätt håll?

Vad syr du i för tyg?

Har du rätt matarfot?

Vilken nål använder du? Sitter den åt rätt håll?

Vilken maskin är det du har?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
4/20/13, 6:48 PM
#2

Ja undertråden sitter åt rätt håll, det skrev jag. Spelar ingen roll vilken typ av tyg jag syr i den gör likadant på alla sorters tyger, har testat. Det är rätt matarfot och nålen sitter rätt, där spelar det inte heller någon roll vad jag använder för den skapar samma trassel ändå (har testat det med). 

Sybutiken är helt övertygad om att det är spänningen på övertråden men jag har rattat på den där spänningen åt alla håll, det blev lite bättre på undersidan av tyget dvs inte lika slappt när jag satte ratten på 4an men efter ett tag började skiten jävlas igen och orsaka trådtrassel som vanligt.

Det är en Husqvarna Viking Emerald 183 jag har.

VildaVittra
4/20/13, 7:01 PM
#3

Moderna maskiner är superkänsliga för minsta minimala felställning.

Då det inte är en maskin jag själv har så letade jag reda på den här:

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=12342&highlight=viking+emerald

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
4/20/13, 7:32 PM
#4

#3 Allt det där har jag testat då det var det sybutiken berätta i samband med spänningen men skiten funkar ändå inte. 

Däremot fattar jag inte detta de skriver om att "klicka" undertråden? Vadå klicka? 

Vad är trådspänningsbrickor när det gäller undertråden? Är det inte den där metal saken man trär tråden i innan man ska fiska upp den med nålen? 

Jag visade butiken hur jag trär undertråden och de sa att den är trädd rätt och därmed trodde de inte att det var den som var problemet medan jag mer tror att felet ligger i undertråden. Tycker bla det ser mysko ut när tråden går tvärs över spolen efter att man fiskat upp den men enligt butiken ska den ligga så. 🤔

Detta med symaskiner är som natt och dag för mig.

VildaVittra
4/20/13, 7:48 PM
#5

Klicka tolkar jag som att tråden ska hamna precis rätt i hylsan.

Trådspänningsbrickor är till övertråden, sätter man tråden mellan fel brickor kan man få bekymmer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
4/20/13, 7:50 PM
#6

#5 Jo jag vet vad trådspänningsbrickor är på övertråden och tråden går rätt där men i länken du gav snackar de också om sådana brickor för undertråden. 🤔

"Troligtvis har du inte "klickat" undertråden, dvs fått i tråden mellan trådspänningsbrickorna. Det är det vanligaste problemet med trassel på undertråden när du är nybörjare med liggande spole."

Annons:
VildaVittra
4/20/13, 7:50 PM
#7

Kollade youtube.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
4/20/13, 7:55 PM
#8

#7 Enligt den videon, även om det inte är exakt samma maskin, så trär jag både undertråd och övertråd rätt. Frågan återstår då bara varför den vill skapa ormbo? 🤔

VildaVittra
4/20/13, 7:59 PM
#9

om du tittar på ormboet, har övertråden tagit sig igenom tyget?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
4/20/13, 8:04 PM
#10

#9 Ja och tyget blir ihop satt som det ska men själva sömmen ser ut som ett ormbo av tråd medan ovansidan ser rak och slät ut. Efter ett tag om man fortsätter sy blir det total stopp och allt fastnar i det där hålet där undertråden kommer ut ur. 

Jag upplever det som att övertråden hämtar undertråden gång på gång medan man syr men det förklarar inte varför tråden blir bättre spänd när man rattat på spänningen men ändå skapar trassel efter ett tag. 

Usel på att förklara men hoppas du fattar.

Amandla
4/21/13, 10:39 AM
#11

Det med klicket tror jag kan vara så här: när du sätter i spolen i spolkapseln så trär du tråden i lilla glipan, dra lite försiktigt tills du hör ett klick. På min maskin (har en några år äldre Husqvarna) ska märket på spolen vara uppåt när man lägger i den i spolkapseln. Likadant när jag ska spola upp tråd på spolen, märket på spolen ska vara utåt.

Har du provat med en annan spole? Ibland spolar min maskin upp tråden lite för hårt (fattar inte varför, möjligen kan det bero på trådkvalitén för det är som att tråden töjs och spänns för hårt) och då blir det inte riktigt bra när jag sen ska sy.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[RMSLiners]
4/21/13, 11:04 AM
#12

#11 Har enbart två spolar, en med vit tråd och en med svart och båda jävlas. Sen har jag inget märke på spolarna heller utan de är helt släta vilket försvårar det hela.

Amandla
4/21/13, 11:22 AM
#13

#12 Okej, då spelar det knappast roll vilken sida som är uppåt. Löper tråden åt rätt håll när du satt i spolen? Titta noga på filmen så ser du. Känner du igen det med klicket jag skrev om?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[RMSLiners]
4/21/13, 1:13 PM
#14

#13 tråden löper åt rätt håll , det sa till och med de i butiken. Nej klicket känner jag inte igen, testade nyss men det blir inget klick ljud på min maskin.

[SusanneKs]
4/21/13, 1:47 PM
#15

Enligt en manual för ett annat symaskinsmärke kan följande vara fel när stygnen bildar öglor på undersidan av tyget:

  1. The needle thread tension is too loose.

  2. The needle is either too large or too small for the thread

Så kolla nålen noga, kanske är den för grov eller för tunn för den tråd du använder. 

Det där med att övertrådsspänningen är för lös måste vara i förhållande till undertrådsspänningen. Om undertråden löper för hårt så blir alltid övertråden för lös. 

Prova med att göra rent i spolhuset och följ tipset som länkas till  i inlägg #3.

Du kan också se till att bara använda kvalitetstråd typ Gütermanns. Nyare maskiner kan vara väldigt känsliga när det gäller tråd.

Om maskinen fortsätter att jävlas tycker jag att du ska låta affären visa hur fint din maskin kan sy just det du håller på med. Gör de inte det tycker jag att de ska  reklamera den.

Lill-Kisse
4/21/13, 1:50 PM
#16

Har du öppnat och kontrollerat om det finns någon liten tråd kvar nere i området där underspolen sitter? Minsta lilla rest kan störa. Rengör ordentligt.
Efter så mycket trassel, har nålen troligen böjts. Byt till ny nål och sätt i den åt rätt håll. Den ska kanske vara vänd åt andra hållet mot vad du tror. Det är värt att testa.
Sedan undrar jag om du verkligen lagt in spolen med undertråd åt rätt håll i spolen. Prova andra hållet.

[RMSLiners]
4/21/13, 2:00 PM
#17

#15 Jag har gjort allt det i #3 utom just rengöringen i spolhuset för det fet jag inte hur man gör. 

Det är Gutermanns tråd jag har. 

Att nålen kan vara för stor, hmm… det är den nålen som följde med maskinen när jag köpte den dvs samma nål de syr med i butiken med samma tråd på den maskinen och för dem funkar det men inte för mig. 

#16 Nej det har jag inte, är det under matarfoten jag måste öppna då dvs där tråden kommer ut när man fiskar upp den? 

Spolen ligger rätt det har jag skrivit ett ex antal gånger i tråden redan. ;) 

Nålen är inte vad jag kan se böjd, det är inte nålen som fastnar utan den går hela vägen upp hela tiden det är all tråd som fastnar där undertråden kommer upp.

[RMSLiners]
4/21/13, 2:04 PM
#18

Ska skruva upp metal plattan där spolen sitter nu och se hur det ser ut där i. 

Återkommer när jag testat allt.

[RMSLiners]
4/21/13, 2:52 PM
#19

Inget skräp i spolhuset i alla fall. Däremot upptäckte jag att när foten är nerfälld blir inte övertråden spänd utan man kan dra i den hur lätt som helst. Enligt butiken när man sätter ner foten utan att ha övertråden under foten så ska tråden ändå bli spänd men det blir den inte utan den är lika slapp som när man har foten uppe. Någon som vet med sig att tråden ska vara spänd?

Tänkte om det är spänningen som är trasig på maskin.

VildaVittra
4/21/13, 2:57 PM
#20

#19 Den ska vara spänd. Har du satt fast tråden precis där fotens arm sitter fast i maskinen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[RMSLiners]
4/21/13, 3:06 PM
#21

#20 Inte riktigt säker på vad du menar nu men övertråden sitter exakt så som tråden i videon du länka till i #7

Det butiken menar är att när man fäller ner foten utan att tråden ligger under foten så ska spänningen gå in och tråden ska vara spänd men på min maskin är den lika slapp som när foten är uppfälld. Lägger jag tråden under foten så blir ju tråden spänd men endast pga att foten pressar mot tråden, ovanför foten är tråden fortfarande slapp. 

Nu är jag igång med min usla beskrivning igen men hoppas du fatta. 😞

VildaVittra
4/21/13, 3:15 PM
#22

Löper tråden helt horisontellt längs med pressarfotens arm? Hoppas du förstår vad jag menar nu.🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
4/21/13, 3:27 PM
#23

#22 Jaha, ja det gör den. Kan ju liksom inte löpa på något annat sätt eftersom den fästs i nålen och nålen är horisontell framför pressarfotens arm. 😉

Den sitter precis som på denna bild men tråden är ändå slapp, på den bilden syns det att tråden är spänd men när jag syr så kan övertråden hänga löst och den där spänningsratten gör ingen skillnad oavsett hur jag än vrider på den, man kan liksom ta tråden med ett finger och dra i den hur lätt som helst.

VildaVittra
4/21/13, 3:33 PM
#24

Då tror jag att problemet sitter i att du inte satt tråden mellan rätt brickor på trådspänningen av övertråden. Dvs om du ställt in trådspänningen rätt med ratten som tillhör den (så du inte förväxlat den med pressarfotsinställningen).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
4/21/13, 3:36 PM
#25

#24 Tråden sitter mellan rätt brickor det var det första butiken kontrollera. Pressarfotens inställningar sitter på sidan av maskin och trådspänningsratten sitter ovanpå maskin där rullen finns och det är den ovanpå maskin jag rattat på och ställt in på alla möjliga olika siffror utan större lycka att få ordning på det.

[RMSLiners]
4/21/13, 3:39 PM
#26

Jag kan ta bilder på hur allt ser ut samt när jag syr med maskin, kanske är lättare att få klämm på det då? 🙂

[RMSLiners]
4/21/13, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Tagit lite bilder och jag tror jag blir tokig på min maskin. 

Bytte till svart tråd så det syns på bild.

Första bilden är övertråden och spänningsratten.

Annons:
[RMSLiners]
4/21/13, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Tråden sitter i nålen.

[RMSLiners]
4/21/13, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Spoltråden är trädd och uppfiskad.

[RMSLiners]
4/21/13, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Inställningarna på stygnen.

[RMSLiners]
4/21/13, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Inställningarna på foten.

[RMSLiners]
4/21/13, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Tyget jag syr på.

[RMSLiners]
4/21/13, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Resultatet på ovansidan efter att man sytt.

[RMSLiners]
4/21/13, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Resultatet på undersidan.

Annons:
[RMSLiners]
4/21/13, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Trassel i spolhuset.

Det var alla bilder.

[RMSLiners]
4/21/13, 4:19 PM
#36

Vad är det som blir fel?

VildaVittra
4/21/13, 4:22 PM
#37

Om du pillar på trådspänningsbrickorna, sitter de som berget eller sitter de löst?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
4/21/13, 4:27 PM
#38

#37 Är ju så jäkla tajt överallt och smått men pilla med en nål och de tycks sitta åt.

[RMSLiners]
4/21/13, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Tycker det är jäkligt mycket tråd för att vara raksöm, detta är högen som satt på tyget. 

Det är som om maskin käkar tråd.

[RMSLiners]
4/21/13, 5:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Lekte med inställningarna men det gjorde ingen skillnad. Ovansidan är sömmen rak som den ska men på undersidan så matar den tråd hela tiden och bygger lager på laget med tråd. 

Jag blir inte klok på denna maskin. 🤔

Bilden ska föreställa rak söm, rak är den på ovansidan men detta är undersidan.

[RMSLiners]
4/21/13, 5:26 PM
#41

Pratat med gubben min nu och vi åker till sybutiken med maskin på Tisdag. Finns ju fortfarande garanti på den så är den trasig får de laga den.

Annons:
[SusanneKs]
4/21/13, 11:00 PM
#42

Du har köplagen på din sida. Säljaren har rätt att åtgärda fel 2 gånger, sedan kan du kräva att få häva köpet.

Naturligtvis hoppas vi att allt ska bli rättat så att du kan sy igen.

Lill-Kisse
4/22/13, 6:15 PM
#43

Din modell av symaskin känner jag inte alls till, men en av inställningarna ser mystisk ut. Det är fotot i #31.
Kan det vara övertrådens spänning? Ratten bör väl peka på någon siffra? Nu verkar den inte vara inställd på något alls.

[RMSLiners]
4/22/13, 6:53 PM
#44

Det är fotens inställning som står på 4an. Övertrådens ratt har du i #27.

Lill-Kisse
4/23/13, 1:13 PM
#45

#44 Jaha, nu såg jag, sedan jag förstorat bilderna.
Då är det nog bäst att lämna in maskinen för kontroll.

Lycka till!

[RMSLiners]
4/23/13, 1:21 PM
#46

Lämnade in den idag och han som titta snabbt på den sa "men va fasen spänningsbrickorna funkar inte som de ska" så han ska sätta sig ner nu i eftermiddag och skruva isär maskin och så ringer han oss i morgon. :)

[RMSLiners]
4/23/13, 3:08 PM
#47

Nu är den lagad. Det gick fort.

Var en länkarm som hade hoppat ur och hamnat på fel sida vilket gjorde att maskin inte funka som den skulle. Han som laga den sa att han aldrig varit med om det felet tidigare på den modellen.

Får hem den idag i alla fall och nu ska den funka som vanligt igen.

Evisen
4/23/13, 3:20 PM
#48

En liten nyfiken fråga. Vad har du för spole till undertråden?

Då jag köpte min husqvarna så fick jag höra att man bara skulle använda sig av husqvarnas underspolar.

Sen så spelar det stor roll hur man sätter i undertråden. Jag är lite inne på som #11. Att spolens H ska vara uppåt (mot norr), och sen ska man ta tråden och dra den tillbaka till den glipan som finns som kilar fast tråden och dra av den stump du har. Sen fiskar du upp tråden med hjälp av övertråden. 

Har stundtals problem med min maskin och oftast är det då jag har slarvat med undertrådsisättningen:(.

Annons:
[RMSLiners]
4/23/13, 3:28 PM
#49

#48 läs #47 :)

VildaVittra
4/23/13, 3:33 PM
#50

#47 Skönt att det var ett fel och att det gick och laga. Började tvivla på mina kunskaper om symaskiner.😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evisen
4/23/13, 3:35 PM
#51

Hahaha.. Det tog tydligen tid att läsa vad som hade hänt och när jag skrev så hade du redan fått maskinen fixad.

Hoppas att maskinen kommer gå som på räls nu och du slipper trasslet:).

SchappisenWilton
4/23/13, 8:09 PM
#52

Min kompis symaskin gjorde också sådär, den är visserligen mycket äldre, men den slutade med det efter några dagar…

Skönt att du hittade felet, eller att någon annan hittade det åt dig… :)

MVH

SchappisenWilton

Upp till toppen
Annons: