Annons:
Etikettnålbindning
Läst 5296 ggr
Skogshumblan
2013-04-15 10:49

Nålbinda trasmatta?

Är det någon som gjort det? Har en galen idé om att nålbinda istället för att virka en matta….

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Pialinn
2013-04-15 10:58
#1

Mycket beror på vilket stygn du använder. Och tjockleken på trasan.

Nålbindningen görs ofta som "spiral" inte fram och tillbaka……               Men gör man varv på varv och fäster i kanten skulle det nog gå.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Skogshumblan
2013-04-15 11:02
#2

Pialinn, hade tänkt göra en rund matta och att sy ihop en längd till rundel är inget problem. Jag är lite experimentlysten av mig:) Ska låna slöjdsalen på jobbet och se om jag kan fixa en bra nål och provar mig fram. Såg att youtube har många bra filmer om hur man gör så jag kan friska upp minnet.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pialinn
2013-04-15 13:02
#3

Så gjorde man när man flätat med trasor. Sydde ihop till en rund matta.

Finns många olika stygn. Både täta och "öppna". Prova dej fram och glöm inte visa resultatet.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Effie
2013-04-15 15:45
#4

Att göra en rund matta borde väl funka - bara du ökar lagom så att den blir platt, och att du inte har något emot att knyta ihop trasorna när tåten du har på nålen tar slut. Och så funderar jag på hur nålen skulle se ut, men det måste ju gå att lösa.

Jag har testat nålbindning fram och tillbaka, till en fyrkant. Blev väl sådär, så jag gjorde en kant runtom för att få det jämnt. Men jag är ju ingen nålbindningsexpert.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Skogshumblan
2013-04-15 17:51
#5

Ok, tack för tipset Effie, ska prova och se hur det blir.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Pialinn
2013-04-16 18:47
#6

Någonstan på nätet har jag sett nålbindning med virknål. Men tro inte jag kan hitta det nu. Minns inte ens om det var en svensk eller utländsk sajt.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
[SusanneKs]
2013-04-16 21:02
#7

Visst har jag sett "virkad nålbindning". men det är ett sätt att virka som ger ett utseende som nålbindning.

Hur man ska kunna nålbinda med trasor är något som jag inte riktkigt kan förstå hur det ska gå till. Kanske kan någon förklara?

Skogshumblan
2013-04-16 21:05
#8

Susanne, tänkte göra smala trasmatteremsor, ungefär som lovikkagarn i tjocklek. Den går ju fint att nål i,da med, lovikkan alltså. Så jag tänkte som sagt prova och se:)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

VildaVittra
2013-04-17 11:57
#9

#8 Hur tänkte du Skarva "garnet", det lär ju inte gå att tova ihop? Risken finns att det blir bylsigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pialinn
2013-04-17 13:43
#10

Man kan sy ihop trasorna på maskin eller för hand vartefter, så det ska nog inte vara något problem.

Eller göra hål i ena änden och trä ihop dom.Vet inte hur jag ska beskriva detta.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Skogshumblan
2013-04-17 21:29
#11

Vildvittra, som Pialinn skrev skarvar man ihop efyer hand. Framförallt nålbindning görs ju med korta bitar som skarvas ihop lätt på grund av/ tack vare tekniken.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[SusanneKs]
2013-04-17 23:02
#12

#11

När jag nålbinder så har jag tunt garn och så långt det någonsin går. Skarvarna ska ju inte synas och ännu viktigare är att garnet ska löpa smidigt genom alla öglorna. 

Det finns flera varianter på nålbindningsstygn, vilken använder du? Det måste vara typ langettstygn om det ska gå.

Har du gjort ett prov?

Skogshumblan
2013-04-18 06:10
#13

Har inte gjort prov med trasväv. Ska se om jag hittar tekniken på bild.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Upp till toppen
Annons: